Speciallärare till Snöstorpskolan

Speciallärare till Snöstorpskolan

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Barn och ungdomsförvaltningen arbetar med cirka 15 000 barns och elevers lärande och utveckling. Vi är kommunens största förvaltning med cirka 3 000 anställda som tillsammans verkar inom förskola, grundskola, fritidshem, kulturskola, grundsärskola, teknikskolan KomTek och vårt resurscentrum Kärnhuset.

Snöstorpsskolan ligger i de östra delarna av Halmstad. På skolan går omkring 380 elever i årskurserna F-5. Varje årskurs har mellan två och fyra klasser. Snöstorpsskolan har många elever som går på fritidshem, vi har fyra fritidshem. Skolan har en stor skolgård med bra möjligheter till olika aktiviteter och ett rastvärdsteam som arbetar med meningsfulla raster och bemannar vårt lekotek. I närområdet finns tillgång till grönområden, lekplatser och strövområden vid Fylleåns dalgång. Efter årskurs 5 flyttar eleverna till Klaraskolan för att gå årskurs 6-9. Snöstorpsskolan är en Övningsskola som samarbetar med Halmstad Högskola och tar regelbundet emot vfu-studenter därifrån som läser grundskollärarprogrammet med inriktning F-3 eller 4-6.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en speciallärare som vill vara med och fortsätta utveckla Snöstorpsskolan tillsammans med kollegor och ledning till att bli en skola där alla elever har möjlighet att nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Uppdraget handlar om att, tillsammans med skolans pedagoger, arbeta målinriktat för att skapa goda och tillgängliga undervisnings- och lärmiljöer utifrån våra styrdokument. Det pedagogiska ansvar som speciallärare har för att eleverna ska nå målen kräver ofta uppfinningsrikedom, kreativitet och flexibilitet och också en förmåga att utmana och låta sig utmanas. Du har höga förväntningar och involverar eleverna i deras lärande och kan genom att tydliggöra mål och kunskapskrav motivera dem så att de når goda resultat i skolarbetet. Du har god förmåga att analysera elevers behov och förmåga att använda en för eleverna väl anpassad metodik. Arbetet ställer krav på god samverkan med kollegor och vårdnadshavare i en prestigelös anda.

Tillsammans med ett starkt elevhälsoteam med skolpsykolog, kurator, specialpedagog, speciallärare, skolsköterska och rektorer samarbetar du för att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Vi har under förra läsåret tillsammans gått SPSM:s utbildning Att höja skolans elevhälsokompetens för att utveckla elevhälsoarbetet. Vi arbetar just nu med att revidera skolans elevhälsoplan.
I skolans elevhälsoarbete utgår vi från elevhälsoplanen där vi har möten kontinuerligt varje vecka där hela teamet deltar. Varje arbetslag träffar elevhälsoteamet två gånger/termin för EHM-möten där utveckling av verksamhet står i fokus utifrån arbetslagets reflektioner. Som speciallärare ingår du i spu-arbetslaget, som består av en lärare i flexgrupp, speciallärare samt specialpedagog. Som team planerar och genomför ni arbetet för att rikta insatser och stöd för elevers bästa.
Som speciallärare handleder du skolans personal samt genomför observationer, kartläggningar, dokumenterar extra anpassningar och åtgärdsprogram. I arbetet med eleverna undervisar du på gruppnivå men det kan också innebära enskild samt undervisning i flexgrupp.

KVALIFIKATIONER
Krav samt andra önskemål: Vi söker dig som är legitimerad grundskollärare med en speciallärarexamen gärna med inriktning matematiksvårigheter. Meriterande med erfarenhet av undervisning i klass, flexgrupp samt specialundervisning. Vi kan också vara intresserade av dig som har lärar- eller specialpedagogutbildning med erfarenhet från specialundervisning.
Du har en stor förmåga att bygga positiva relationer med elever, föräldrar, kollegor och ledning. Du har en god samarbetsförmåga. Du är engagerad, lösningsfokuserad och ser möjligheter utifrån givna förutsättningar. Du har goda ledaregenskaper och en självreflekterande förmåga. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet för arbetet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Barn- och ungdomsförvaltningen värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.

Om du erbjuds anställning inom Barn- och ungdomsförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag utan anmärkning från Polisens belastningsregister för arbete inom skola/förskola. Utdraget är kostnadsfritt och tar ca 2-3 veckor för polisen att handlägga. Beställ därför i god tid!

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Halmstads kommun, Skolområde D
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2021
  • Ansök senast: 2 november 2021

Liknande jobb


24 december 2024

Lärare/mentor/speciallärare till Kållekärrs skola

23 december 2024

Speciallärare till Kungsladugårdsskolan anpassad grundskola

Speciallärare till Kungsladugårdsskolan anpassad grundskola

9 december 2024