OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker efter dig som vill ge våra elever en läs- och skrivskatt för sitt fortsatta liv. Vi kommer under 22/23 att tillsammans delta i en utbildning för alla lärare inom F-3 för att utveckla vår kvalité på undervisningen inom läsning. I den satsningen kommer du att ha en viktig roll för fortsatt arbete. Som speciallärare inom F-3 ingår att arbeta med enskilda elever och med grupper för att säkerställa att alla är goda läsare när de lämnar lågstadiet. Det innebär självständigt arbete i nära samverkan med klasslärarna men även handledning till klasslärare för att utveckla undervisningen och göra kloka val av läromedel och material.
Att upprätta pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram ingår också, och det görs tillsammans med berörd lärare. Givetvis deltar du även på uppföljningar vid behov, men huvudansvaret ligger på läraren.
Du ingår i elevhälsoteamet och är en betydelsefull kugge i teamets tvärprofessionella arbete. Teamet arbetar prestigelöst tillsammans men även självständigt, i samverkan med skolledningen och alla medarbetare. På klass/undervisningskonferenser är det du som håller i taktpinnen, liksom på möten med vårdnadshavare då frågorna mestadels berör våra pedagogiska insatser.
Vi önskar att du vill vara med och ta ett nytt steg på vår skola - att sätta fokus på läsning även inom fritids ex. högläsningens betydelse för elevernas läs- och språkutveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har formell utbildning till speciallärare och har några års erfarenhet av specialpedagogiskt arbete.
Att kunna arbeta självständigt och driva olika processer är ett måste för denna befattning. Samtidigt som samarbete inom elevhälsoteamet och med lärarna är A och O. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel