Speciallärare till Torslanda grundsärskola

Speciallärare till Torslanda grundsärskola

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Torslanda grundsärskola är en skola där eleverna har intellektuell funktionsnedsättning och en del olika funktionsvariationer såsom autism och down syndrom etc. Här arbetar vi utifrån varje elevs individuella behov och förutsättningar. För våra elever är det viktigt med ett lågaffektivt bemötande, AKK och tydliggörande pedagogik. Vi arbetar både mot kursplan grundsärskolans ämnen och träningsskolans ämnesområden.

I skolan arbetar förutom lärare även förskollärare och elevassistenter. Vi planerar, utvecklar och genomför elevernas träning och undervisning. Vi har till uppgift att vara flexibla och se möjligheter före hinder. Våra elever behöver stöd i de allra flesta situationer under dagen.

Vi har låg personalomsättning vilket ger kontinuitet i verksamheten. Här möter du gedigen kompetens, behörighet, stort engagemang i eleverna och deras individuella utveckling samt aktivt arbete kring skolutveckling.

Du kommer att undervisa och arbeta i ett arbetslag bestående av lärare och elevassistenter. Du ansvarar för planering, genomförande, analys och information kring det pedagogiska arbetet i undervisningen av eleverna som läser ämnen på lågstadiet. Du samplanerar, samarbetar och sambedömer tillsammans med övrig lärare i grundsärskolan och bidrar till utveckling av verksamheten.

I ditt arbete ingår att vara pedagogisk ledare för elevassistenterna samt att leda samtal om arbetet i såväl skola som i fritidshem. Att leda för lärande och handleda elevassistenter ingår i arbetsuppgifterna. Du har goda kunskaper om didaktik och goda ämneskunskaper samt har god kännedom om, och arbetar utifrån våra styrdokument.

Vi erbjuder dig möjlighet att påverka din egen arbetssituation genom delaktighet i planering och utvecklingsarbete, personlig utveckling samt ändamålsenliga och trivsamma lokaler.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lärarutbildning samt är legitimerad speciallärare eller pågående utbildning med inriktning mot utvecklingsstörning eller annan examen som vi bedömer likvärdig. Du har arbetat med AKK (Alternativ Kompletterande Kommunikation), känner till TAKK (Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation) och är motiverad att lära dig mer om teckenkommunikation. Vi vill även att du ska vara förtrogen med IKT (Informations- och Kommunikationsteknik) både i undervisningen och som arbetsredskap. Du vill utveckla den pedagogiska verksamheten utifrån elevernas behov och förutsättningar och har förmåga att bygga goda relationer med eleverna såväl som vikten av ett tätt samarbete med vårdnadshavarna.

Som person tar du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar. Du behöver även få energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Rollen kräver även att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål och genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du behöver förstå det gemensamma uppdraget, agera utifrån det och bidra till helheten.

Stämmer beskrivningen in på dig?
Välkommen med din ansökan!

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.

För att du som är nyexaminerad skall få bästa tänkbara start i yrket kommer du att ingå i Grundskoleförvaltningens Lärarakademis introduktion för nyexaminerade lärare. Introduktionen ger dig som nyexaminerad ett nätverk med andra nyexaminerade och riktade aktiviteter under ditt första år som lärare.


ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


Speciallärare 100%

Speciallärare 100%

25 november 2024

25 november 2024

Speciallärare matematik åk 4-9

Speciallärare matematik åk 4-9

22 november 2024