OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Aspuddens skola är en mycket trevlig F-9 skola med ca 1100 elever.
Vi har fantastiska omgivningar nära Vinterviken. På Aspuddens skola arbetar vi utifrån vår vision Tillsammans och med glädje för alla elevers utveckling och lärande. Vi arbetar med PRIO-strukturen som syftar till att varaktigt höja kunskapsresultaten i den svenska skolan. Här arbetar vi aktivt för ett gott samarbete mellan hem och skola där vi tillsammans med eleverna sätter upp ambitiösa mål och har höga förväntningar på ambition och ansvar hos alla parter.
Vi söker dig, speciallärare med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling med behörighet i svenska åk 4-9, alternativt att du är behörig lärare i svenska och engelska åk 4-9, med erfarenhet av att arbeta med elever i behov av särskilt stöd till vårt Elevhälsoteam.
Vi arbetar aktivt tillsammans utifrån vår vision Tillsammans och med glädje för alla elevers utveckling och lärande, vilket ställer höga krav på din förmåga att arbeta i processer i och mellan team.
Arbetet som speciallärare på Aspuddens skola innebär att du är en viktig medlem i vårt Elevhälsoteam där du bidrar och tar ansvar för ditt arbete utifrån din profession och kompetens. Elevhälsoteamets arbete är en del i det gemensamma elevhälsoarbetet på skolan och bygger på ett nära samarbete med skolans personal i vårt arbete att utveckla tillgängliga lärmiljöer för alla våra elever, utifrån ett hälsofrämjande förhållningssätt. Vi har fokus på förebyggande och hälsofrämjande arbete. Elevhälsoteamet på Aspuddens skola består av skolsköterskor, skolläkare, skolpsykolog, kurator, socialpedagog/trygghetsutredare, specialpedagoger, speciallärare, lärare med specialläraruppdrag samt resurspedagoger.
Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att undervisa elever åk 4-9 i behov av särskilt stöd i vår studioverksamhet för åk 4-6 och 7-9, i nära samarbetet med elevens undervisande lärare.
Du kommer att också att stötta lärare i arbetet med att utforma och anpassa lärmiljön/utforma extra anpassningar och samarbeta kring utredningar om särskilt stöd och upprättandet av åtgärdsprogram.
Du kommer att tillsammans med skolans övriga speciallärare och specialpedagoger genomföra kompetenshöjande insatser för all pedagogisk personal i syfte att öka den pedagogiska tillgängligheten för alla våra elever på skolan.
Kvalifikationer
Speciallärarexamen inriktning språk-, skriv- och läsutveckling med behörighet i svenska åk 4-9, alternativt behörig lärare åk 4-9 i svenska och engelska med motsvarande kompetens och utbildning.
Du behöver vara särskilt skicklig på att, med våra elever i centrum, samverka på alla nivåer och kommunicera i svåra samtal . Du behöver ha god erfarenhet av att undervisa elever som befinner sig i en utmanande skolsituation och hur man utifrån elevens förutsättningar och behov utformar, genomför och utvärderar deras lärande, i samverkan med elev, vårdnadshavare och övrig personal. Du behöver ha god förmåga att se möjligheter utifrån situation. Du behöver ha kunskap om kompensatoriska hjälpmedel som främjar elevers lärande och utveckling.
Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet för uppdraget.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel