OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Under vårterminen 2023 kommer vi att utöka vår grundsärskoleverksamhet med en eller flera klasser både på Frejaskolan och Hovåsskolan. Vi söker nu därför speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning som vill ha ett utvecklande arbete och vill vara med och skapa en verksamhet där våra nya elever får växa och utvecklas. I din ansökan ber vi dig fylla i om du är intresserad av en tjänst på Frejaskolan, Hovåsskolan eller om du är intresserad av båda två skolorna.
Frejaskolan är en F-9 grundskola och grundsärskola med sex stycken fritidshem. På vår skola går 700 elever och här arbetar cirka 100 medarbetare. Vår skolbyggnad stod klar att flytta in i januari 2018. Skolan ligger vackert belägen i norra Tynnered där det är nära till skog, hav, skatepark och kollektivtrafik. Här har vi tillgång till 33 000 m2 stor skolgård med flera alternativ till lekar och aktiviteter. På Frejaskolan är det viktigt att tillsammans med övrig personal på skolan arbeta för en tillgänglighetsanpassad lärmiljö och utifrån våra ledord: För varandra tillsammans.
På Hovåsskolan går ca 580 elever från förskoleklass till årskurs 9. Här finns också ett fritidshem med fyra avdelningar, samt grundsärskolan Läsö. Hovåsskolan ligger nära hav och skog. Vi utnyttjar naturen såväl under lektionstid som under fritidsverksamhet. Vi arbetar med olika prioriterade mål inför och läsåret 2022-2023 har vi extra fokus på läsning och vår hälsa.
Som speciallärare/lärare arbetar du för att genom din undervisning lära och utmana elever att nå sin fulla potential och kunskapsutveckling. Ditt uppdrag är att utforma och anpassa undervisningen för att möta elevernas specifika behov och för att vägleda elevassistenter i att stödja eleven genom den. Du som speciallärare/lärare ansvarar för elevernas kunskapsutveckling genom att kartlägga elevernas pedagogiska och didaktiska behov och omsätta det i en pedagogisk praktik. Du ingår i ett arbetslag och klassteam med andra yrkesprofessioner där du samplanerar, samarbetar och bedömer undervisningen. Hos oss är du en drivande part i utvecklingen av verksamheten, vilket i förlängningen ger eleverna bättre förutsättningar. Vi arbetar kollegialt för att ständigt utveckla undervisningen och bedömningskompetensen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker i första hand dig som är speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning. Vi välkomnar också dig som har en lärarexamen och ett särskilt intresse för/nyfikenhet på att arbeta med grundsärskolans läroplan.
Som person är du trygg i att leda andra vuxna, är lyhörd och erbjuder delaktighet. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Tillsammans med andra yrkesprofessioner på skolan driver du en verksamhet med eleven, elevens kunskapsutveckling och undervisning i centrum. Hos oss är samverkan med andra en väsentlig del i arbetet med att utveckla personalgruppen och verksamheten. Tillsammans med kollegor från andra enheter ingår du i nätverk och mötesplatser med rika möjligheter till erfarenhetsutbyte och kollegialt lärande. Innan vi välkomnar våra nya elever samlar vi det nya arbetslaget så att ni gemensamt kan planera för verksamheten och bygga ett starkt team.
Vi söker dig som är en kompetent, kreativ och engagerad speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning som vill ha ett utvecklande arbete och vill vara med och skapa en verksamhet där våra elever får en utbildning som bygger på kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet som är starkt präglad av ditt engagemang och intresse för det som utmanar. Som medarbetare är du med och bygger upp, påverkar och formar en helt ny verksamhet. Göteborgs Stad erbjuder stöd för dig som vill vidareutvecklas i ditt yrke.
Är du legitimerad lärare med särskilt intresse för/nyfikenhet på att arbeta med grundsärskolans läroplan, gillar att utveckla din undervisning, har arbetat med olika metoder för lärande och differentierat lärande är det en bra anledning att söka dig till oss. Om du vill läsa till speciallärare, men ännu inte har gjort det, finns goda möjligheter att göra det med ekonomiskt stöd under studietiden.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel