OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vi vill vara den bästa skolan för varje elev.
Verksamheten vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Här bedrivs högkvalitativ undervisning i en trygg lärmiljö med tillgänglighet och delaktighet som ledord. Vi är en skola för framtiden. Här lägger du in en beskrivning av arbetsplatsen och specificera geografisk placering.
Inriktning
Undervisning och trygghet står i centrum på Sjöstadsskolan. Vi vill ge eleverna möjlighet att utvecklas optimalt och därför är praktiknära forskning en självklar del av vårt arbete. På så vis säkerställer vi att undervisningen håller hög kvalitet.
Ämneskunniga lärare samverkar kring utveckling av ämnet från förskoleklass till årskurs 9. Arbetslagen ansvarar för att eleverna ska känna sig trygga, bemötas likvärdigt och vara delaktiga i verksamhetens utformning.
Från förskoleklass till och med årskurs 9
Sjöstadsskolans grundskola och grundsärskola har verksamhet från förskoleklass till årskurs 9 samt en särskild undervisningsgrupp.
Ämneslärare från alla stadier samarbetar med ett tydligt fokus och med en röd tråd i undervisningen från förskoleklass till årskurs 9.
Grundsärskolan på Sjöstadsskolan har tre avdelningar med cirka 30 elever.
Arbetsbeskrivning
Du kommer i rollen som speciallärare/specialpedagog för åk 6-9 tillsammans med lärare och elevhälsan bidra till att elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Detta för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. I ditt arbete förväntas du bland annat föreslå insatser och anpassningar för elever i behov av detta och medverka i upprättandet av utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering av dessa. Som speciallärare arbetar du också praktiskt med att ge elever stödinsatser och undervisa individuellt, i grupp och i ordinarie undervisningssituationer. Du kan vid sidan av detta ha en konsulterande och handledande roll gentemot kollegor, övriga kollegor i elevhälsan och skolledning och utvecklar i nära samarbete med lärare, pedagoger och skolledning arbetet i klassrummet och på skolan stödet för elevers utveckling mot målen. Du kommer vara en del i elevhälsan på skolan och delta i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet på skolan så att skolans alla elever får ett adekvat stöd. Arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lärarlegitimation och speciallärarexamen med inriktning mot språk-skriv- och läsutveckling. Din inriktning ska vara mot högstadiet och därför är erfarenhet av arbete med denna åldersgrupp av stor vikt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser:
Du har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer då arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel