Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Glömstaskolan är en kommunal grundskola med mycket moderna lokaler och en fantastisk närmiljö. Våra värdeord är Hälsa, kunskap och Trygghet, dessa ord genomsyrar hela vår verksamhet. Glömstaskolan har ca 800 elever från åk F-9. Vi har Särskilda undervisningsgrupper och Förberedelseklass.
Om tjänsten
Du kommer att arbeta med elever i behov av särskilt stöd både i grupp och enskilt. Du kommer att arbeta nära övrig EHT-personal för att utveckla skolans arbete för bättre lärmiljö och goda resultat.
Arbetsuppgifter som ingår:
*Kartläggning- lektionsobservationer mm, upptäcka möjliga hinder innan de uppstår *Medverkan under lärarens planeringsarbete för att bidra med förebyggande perspektiv
*Uppföljning av extra anpassningar
*Stötta lärare i pedagogiska kartläggningar/utredningar
*Upprättande av åtgärdsprogram
*Säkerställa att åtgärdsprogram följs upp
*Ge stödundervisning för enskilda elever och elever i grupp
Du tillhör skolans EHT-team som består av, förutom dig, två specialpedagoger/speciallärare, en kuratorer, två skolsköterskor, skolpsykolog, skolläkare och en SYV. med elever, personal och vårdnadshavare.
Du kommer i rollen som speciallärare/specialpedagog tillsammans med lärare och elevhälsan bidra till att elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. I ditt arbete förväntas du bland annat föreslå insatser och anpassningar för elever i behov och medverka i upprättandet av utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering. Som speciallärare/specialpedagog arbetar du också praktiskt med att ge elever stödinsatser och undervisa individuellt, i grupp och i ordinarie undervisningssituationer. Du har sidan av detta ha en konsulterande och handledande roll gentemot kollegor, övriga kollegor i elevhälsan och skolledning. Du är en del i elevhälsan och deltar i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.
Du kommer främst att arbeta med elever i årskurs F-3 och du ingår i ett team tillsammans med övriga speciallärare/specialpedagoger.
Du kommer att arbeta med elever i behov av särskilt stöd främst inom språk, – läs och skrivutveckling och matematik.
Du skriver pedagogiska kartläggningar i samråd med mentorer, upprättar och utvärderar åtgärdsprogram. Du genomför screeningar i årskurserna samt analyserar och följer upp resultaten både på grupp- och individnivå. Du har god erfarenhet av att använda digitala hjälpmedel i ditt arbete med eleverna.
Vem är du?
Vi söker dig som är legitimerad speciallärare med inriktning språk-, läs- och skrivutveckling eller matematik, gärna med några års erfarenhet av undervisning i grundskolan.
Du har erfarenhet av språkutvecklande arbete och svenska som andraspråk samt har stora kunskap om NPF.
Varför Huddinge?
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner (http://www.huddinge.se/formaner)
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel