Speciallärare/Specialpedagog sökes till Utsikten

Arbetsbeskrivning

Dals-Eds kommun belägen i det natursköna Dalsland, "Ett Sverige i miniatyr", har cirka 4800 invånare, varav 3000 i tätorten Ed. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som syns i omvärlden och erbjuder utveckling av såväl individ som organisation. Vi värdesätter tillit, trygghet och omtanke. Vår förmåga att skapa trivsel och vara en flexibel organisation avgör hur vi kommer att lyckas i framtiden. Vi erbjuder en väl fungerande service med bra kommunikationer till exempelvis Oslo och Göteborg. För mer information om kommunen, gå in på www.dalsed.se

FOKUS-förvaltningen (Fritid Och Kultur Utbildning i Samverkan) ansvarar för barnomsorg, grundskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, elevboende med internat, vuxenutbildning, kulturskola samt fritids- och kulturförvaltning i Dals-Ed. Verksamheterna är av avgörande betydelse för samhällsmedborgarna. Med öppenhet och ansvarskänsla arbetar drygt 300 medarbetare inom FOKUS med stor respekt för sina uppdrag. Korta beslutsvägar och ett gott samarbetsklimat skapar goda förutsättningar för utveckling med kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens hemsida www.dalsed.se.

Utsikten är en liten skola med cirka 100 elever fördelade på gymnasium och gymnasiesärskola. Våra elever kommer från hela Sverige, då ca hälften av skolans elever bor på något av våra elevboenden. Detta ger en unik möjlighet för eleverna att kombinera studier med att prova på ett eget boende. På Utsikten är tydlighet, tolerans, öppenhet och trygghet viktiga ledord. Centralt i arbetet med ungdomarna är att skapa en miljö som är anpassad efter varje ungdoms behov och förutsättningar.

ARBETSUPPGIFTER:

Utsikten har idag en specialpedagog, men behöver förstärkning av specialpedagogisk kompetens i form av dig som är antingen speciallärare eller specialpedagog. Inom ditt ansvarsområde ligger framför allt de elever som är mottagna i gymnasiesärskolan. Tjänsten innebär ett nära samarbete med nuvarande specialpedagog och övrig personal inom elevhälsoteamet där ni stöttar och kompletterar varandra i det hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbetet för hela skolans elever.

Du har ett övergripande ansvar att samverka med lärare och annan skolpersonal i gymnasiesärskolan för att öka elevernas utveckling. Du arbetar verksamhetsnära och lär känna både elever och personal för att på så vis kunna stötta lärare och elevassistenter med att analysera elevers behov och i hur extra anpassningar och särskilt stöd kan ges.

Vid behov genomför du pedagogiska kartläggningar och i de fall rektor beslutar om att åtgärdsprogram ska utformas tar du ansvar för att så görs, att dessa följs upp regelbundet och att berörda parter tar del av och samverkar kring innehållet.

I tjänsten ingår också arbete med rekrytering av nya elever till gymnasiesärskolan; marknadsföring, ta emot besökare och ge information om gymnasiesärskolans nationella och individuella program. Under våren kartlägger du blivande elevers behov och samarbetar med specialpedagog och rektorer för att planera kommande läsårs organisationen på bästa sätt.

Du ingår också i kommunens Centrala Barn & Elevhälsoteam som leds av bitr. Förvaltningschef/Skolchef. Det centrala teamet träffas en gång i månaden och samverkar över professions- och verksamhetsgränser inom utbildningsförvaltningen, kring övergripande frågor och utvecklingsområden. 

KVALIFIKATIONER:

Lärarexamen samt specialpedagog/speciallärarutbildning alternativt annan utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig för uppdraget.

Du vill arbeta förebyggande och hälsofrämjande i ett ständigt utvecklingsarbete och visar fördjupad förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner.

Din grundsyn präglas av att du ser möjligheter och har ett positivt förhållningssätt till utmaningar och kan etablera goda relationer till elever, föräldrar och arbetskamrater. Ha god kännedom om förhållningssätt och arbetsmetoder som stödjer utvecklingen hos elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Erfarenhet av kunskapskartläggning är meriterande liksom arbete med liknande uppdrag/innehåll. Uppdraget kräver att du har hög social kompetens och en god helhetssyn, samtidigt som du kan se elevens individuella behov.

Dessutom krävs att du har lätt för att ta egna initiativ, är flexibel samt intresserad av att arbeta med människor med funktionsnedsättningar.

Det krävs en mycket god organisationsförmåga samt en förmåga att strukturera ditt arbete.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR:

- Tillsvidareanställning

- Semestertjänst

- Tillträde enligt överenskommelse

- Sysselsättningsgrad 100%

UPPLYSNINGAR:

Sofia Mattsson, Rektor Gymnasiesärskolan, sofia.mattsson@utb.dalsed.se tel. 0534-19261

Ann-Helen Adler Johannesson, Biträdande förvaltningschef/Skolchef, ann-helen.adler-johannesson@utb.dalsed.se, tel. 0534-19287

Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0534-19000

ANSÖKAN:

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan tillsammans med meritförteckning etc digitalt och inte via e-post eller pappersformat. För att värna din integritet ber vi dig som sökande att undvika skyddsvärda och känsliga personuppgifter i de handlingar som du skickar till oss. Det gäller exempelvis personnummer samt information som kan kopplas till etniskt ursprung, familjesituation, religion, hälsa, politiskt eller fackligt engagemang.

Du ansöker via länken *Ansök* senast 211210.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Dals-Eds kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 november 2021
  • Ansök senast: 10 december 2021

Liknande jobb


Specialpedagog 80%

Specialpedagog 80%

20 december 2024

Specialpedagog

Specialpedagog

20 december 2024

Speciallärare/ Specialpedagog

Speciallärare/ Specialpedagog

20 december 2024

20 december 2024