OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Myndigheten har ca 1160 anställda och har verksamhet i hela landet. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se
Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Söker du en ny utmaning och vill arbeta för målet en likvärdig utbildning för alla? Vill du också genom din undervisning ge våra elever med grav språkstörning möjlighet att nå sina mål? Då är du den pedagog vi gärna vill träffa.
Hällsboskolan är en nationell, statlig specialskola för elever med grav språkstörning och vi tar emot elever från hela landet. Vi erbjuder elevboende för de barn som inte kan dagpendla. Skolenheten i Umeå är förlagd på Umedalen i nyrenoverade lokaler i anslutning till Västangårds skola som vi eftersträvar ett nära samarbete med.
Vid Hällsboskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning enligt grund- eller särskolans kursplan. Undervisning, miljö och kommunikation är anpassad med utgångspunkt från varje elevs behov.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetet hos oss på Hällsboskolan ingår undervisning, mentorskap, pedagogisk kartläggning, dokumentation, anpassning av lärandemiljö, uppföljning och utvärdering. Nära samverkan med elevens vårdnadshavare, elevens hemkommun och nätverk kring eleven är viktigt. Vi förväntar oss att du som söker tillämpar skolans och myndighetens styrdokument och uppfyller de krav som ingår i ett myndighetsuppdrag.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i grundskolan åk 1-3 eller åk 1-6
Meriterande är:
• Inriktning/fördjupning Svenska
• Bred ämneskompetens
• Erfarenhet av arbete med barn med språkstörning
• Erfarenhet av arbete som lärare för barn i behov av särskilt stöd
• Fördjupad kunskap kring läs- och skrivutveckling
• Speciallärarkompetens
• Erfarenhet av arbete som lärare för barn med neuropsykiatriska funktionshinder
Du kan:
• Omsätta läroplanens övergripande mål och kursplanernas kunskapsmål till en varierad och inspirerande undervisning för eleverna.
• Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera elevers kunskapsutveckling och på så sätt ge eleven bästa möjliga förutsättningar i sitt lärande för att nå sina mål.
• Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar.
• Använda IT och media i undervisningen för elevens utveckling och lärande i grupp och individuellt.
• Själv och tillsammans med andra skapa en trygg och tillitsfull lärandemiljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer.
Du har en personlig mognad, har integritet och är initiativtagande. Du ska ha en god kommunikativ- och samarbetsförmåga.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Du är flexibel i ditt arbetssätt, lösningsorienterad och har vana av samarbete i arbetslag kring elevgrupper.
Vi tar stor hänsyn till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Ylva Zetterlund
010-473 60 17
ST Göran Hanell
010-473 55 18
Saco-S Sören Karlsson
010-473 65 61
Rektor Elisabeth B Starfelt
010-473 56 23
Rektor Janne Steneberg
010-473 52 02
SACO-S Sadreddin Behzadmehr
010-473 51 56
IT-chef Peter Green
010-473 6020
IT-tekniker Göran Lindkvist
010-473 50 55
Rekryteringskonsult Poolia Maria Nyberg
072-711 04 90
HR-specialist Sonja Näsholm
010-473 51 14