OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som bedriver vård, utredning och behandling av ungdomar med allvarliga sociala problem samt vuxna med missbruk. Vården bedrivs vid 31 särskilda ungdomshem och 13 LVM-hem över hela landet. SiS finansierar forskning för att förbättra vården och behandlingen. SiS FoU-enhet spelar en viktig roll när det gäller att sprida kunskap i verksamheten. Statens institutionsstyrelse, SiS, är den myndighet som har ansvaret för vård och behandling av de mest utsatta ungdomarna och av vuxna missbrukare. SiS driver ett 50-tal behandlingshem över hela landet och har en omfattande forsknings- och utvecklingsverksamhet. Huvudkontoret är beläget på Dorttninggatan 29 i Stockholm. Utredningshemmet i Hässleholm är en av institutionerna. Vi arbetar med pojkar och flickor i 13-17 års åldern. I första hand utredningsplaceringar om åtta veckor och i andra hand akutplaceringar kortare tid. Institutionen ligger på gångavstånd från resecentrum i Hässleholm. ARBETSUPPGIFTER Många av våra ungdomar har haft stora anpassningsproblem i skolan och kan ha specifika inlärningssvårigheter. Utredningshemmet genomför under hösten 2009 ett spännande utvecklingsarbete och kommer att utöka de specialpedagogiska insatserna till våra placerade ungdomar. Din uppgift som specialpedagog blir att utreda och kartlägga ungdomarnas kunskapsnivå, tidigare anpassning i skolan och förekomsten av specifika inlärningssvårigheter. Du ska också bedriva undervisning enskilt eller i liten undervisningsgrupp utifrån ungdomarnas förutsättningar. Du kommer att arbeta i team med utrednings- och behandlingspersonal samt i nära samarbete med två andra specialpedagoger och elevassistenter. KVALIFIKATIONER Du skall ha lärarutbildning, gärna med vidare utbildning i specialpedagogik. Erfarenhet av specialundervisning är meriterande och du ska ha stort intresse av att utveckla din fömåga att undervisa i särskild undervisningsgrupp. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper såsom intresse av att samarbeta i team och fallenhet för arbetet med elever som har en negativ inställning till skolarbete. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning inom lärargruppen.