OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Täby Enskilda är den äldsta fristående gymnasieskolan i Täby. Vi erbjuder SAM, EK, EST, NA och T och har 890 elever.
Enligt gyantagningen.se ligger vår skola i topp vad gäller kvalitet och trivsel. Vi har de bästa studieresultaten i Täby. Antalet förstahandssökande överstiger vida antalet platser.
Vi är en en-till-en-skola och har ett formativt förhållnings- och arbetssätt och tar stor inspiration av Hatties forskning. Internt talar vi om PRP, process, reflektion och portfölj. Att eleverna ofta och strukturerat ges möjligheter att reflektera över lärandet och undervisningen är en viktig hörnsten i vårt pedagogiska arbete. Google Apps är pedagogisk plattform med stora möjligheter.
Skolans vision:
Vi vill vara en plats där elever och lärare vågar.
En plats där glädje, kreativitet och utveckling är våra ledstjärnor.
En plats där respekten och fascinationen för individen styr vårt arbete.
En plats där människor möts och växer.
En plats som genomsyras av passion för lärande.
Välkommen till Täby Enskilda - skolan med de nöjdaste medarbetarna, eleverna, de bästa studieresultaten i norrort och det högsta söktrycket i länet! (Källor: arbetsmiljöenkäten, gyantagningen.se och Skolverkets statistikdatabas).
Vi söker dig som vill arbeta med de pedagogiska frågorna i vårt progressiva elevhälsoteam, i vår breda pedagogiska utvecklingsgrupp och med våra skickliga lärare!
Du är starkt engagerad i de hälsofrämjande och förebyggande aspekterna av skolans uppdrag och du trivs i en roll där du handleder lärare och elever i deras vardag.
Du har naturligtvis en lärarutbildning och vi ser gärna att du kan tänka dig att undervisa. Vi tänker oss att omfattningen som specialpedagog är cirka 50%. Med undervisning kan den totala omfattningen vara mellan 60 och 100%. Här är vi flexibla. Det viktigaste är att du är rätt person för uppdraget.
Du är utbildad specialpedagog - eller under utbildning - och vill vara med och utveckla tillgängliga lärmiljöer i vår skola. Vi vill att du främst fokuserar på det förebyggande och hälsofrämjande arbetet.
Vi vill utveckla både det åtgärdande arbetet och det förebyggande arbetet och ser att dessa två delar behöver din kompetens för att åtgärderna ska minska till förmån för tillgängliga lärmiljöer. Vi vill använda handledning som ett arbetssätt som du kan bidra med i detta utvecklingsarbete.
Din delaktighet i elevernas vardag är viktig för att du ska upptäcka både framgångsfaktorer och fallgropar för våra elevers lärande.
Så, vem är du? Vilken specialpedagog vill du utvecklas till? Vi tror att du vill vara en person som gillar utvecklingsmöjligheter, kvalitet och stor frihet. Att du, liksom vi, och som Skollagen säger, strävar efter att ständigt utveckla skolans pedagogiska, sociala och fysiska miljö för att säkerställa alla elevers rätt till utbildning.
För dig är det självklart att fokusera på undervisningens behov - inte att eleverna är bärare av behov eller svårigheter. Du arbetar nära med såväl din specialpedagogkollega och elevhälsoteamet som lärarna och skolans pedagogiska utvecklingsgrupp.
Tillsammans med oss planerar du redan från början för att kunna möta alla elever på bästa sätt. I det nära samarbetet med alla kompetenser i elevhälsoteamet (skolkuratorer, skolsköterska, specialpedagogkollegan och biträdande rektor) blir du allt skickligare på att arbeta förebyggande, för att elevernas lärmiljö ska vara så bra som möjligt. Detta arbete görs kontinuerligt och sker på organisations-, grupp- och individnivå.
Vi ser gärna att du har god datorvana, gillar tydlig organisation och du är noggrann. I vårt kollegiala lärande lägger vi stor vikt att vi alla blir alltmer förtrogna med det faktum att likvärdig inte är synonymt med likadan.
Läs gärna mer:
https://www.tabyenskilda.se/elevhalsa/
https://www.tabyenskilda.se/jobba-hos-oss/
https://rektorreflekterar.wordpress.com/