OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stiftelsen Lycée Français Saint-Louis är en internationell skola som ligger vackert benägen på natursköna Stora Essingen. Skolan, som enligt en konvention med AEFE (Agence pour l’enseignement Français à l’étranger) bedriver undervisning enligt den franska läroplanen, välkomnar 728 elever från 6-19 år. Till stiftelsen hör även en svensk förskola med fransk profil som har ca 100 elever. I denna stimulerande mångkulturella miljö arbetar ca 150 anställda med det franska språket som sammanhållande länk.
Beskrivning
Specialpedagogen är en specialist i frågor som rör anpassning av lärande och pedagogiska strategier för elever som har svårigheter och behöver särskild stöd.
Hen ska ta initiativ till undersökningar och hjälpa den medicinska personalen att fastställa en möjlig diagnos på barnets situation. Specialpedagogen ger även stöd till föräldrar och lärare i pedagogiska frågor. Hen bedriver sitt arbete i enlighet med gällande svensk lagstiftning och i enlighet med andan i fransk lagstiftning på området.
Arbetsuppgifter
Specialpedagogen jobbar på 3 olika nivåer på grundskolan och gymnasiet, på individnivå, gruppnivå och verksamhetsnivå:
- Individnivå: hjälpa elever som har svårigheter i samarbete med mentorn eller klassläraren, säkerställa uppföljning och ge organisatoriskt stöd till elever som har svårigheter, genomföra utbildningsundersökningar på dessa elever i samarbete med BUP, BUMM, logoped m.m.
- Gruppnivå: genomföra observationer i klassen för att ge råd till lärare för att anpassa undervisningen till elever med svårigheter eller särskilda behov, samarbeta med speciallärare och hälsoteamet för att kunna ge nödvändig assistans/hjälp till elever i svårigheter, delta i förebyggande insatser riktade till elever.
- Verksamhetsnivå: redigera och bestämma vilka åtgärder som krävs för att hjälpa eleverna bl.a. de nödvändiga pedagogiska anpassningar med hänsyn till svårigheterna, genomföra utbildningar för lärarna om diagnoser och undervisningsstrategier, samarbeta för att genomföra anpassningar till prov, koordinera AESHs arbete (elevassistent), ansöka om bidrag för elever med särskilda behov, arbeta med ledning och personal för att utveckla skolans specialpedagogik.
Kvalifikationer
- Lärarexamen
- Undervisningserfarenhet i det franska skolsystemet
- Erfarenhet av elever med särskilda behov
- Flytande i franska är ett krav, helst god nivå i svenska och engelska är en merit
- Organiserad, självständig, laganda / samarbetsförmåga
Villkor
Tillsvidare anställning på heltid
Vi tillämpar belastningsregistret, som skall kunna presenteras vid intervju.