OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunen har knappt 9000 invånare och ligger vid Vätterns västra strand. Här finns bra service, nära till fritidsaktiviteter och ett starkt expansivt näringsliv. Trästaden hör till de finaste boendemiljöerna som skapats i Sverige. Idag finns endast ett fåtal kvar och Hjo är en av dom.
En väsentlig del av barn- och elevhälsoarbetet ska vara främjande och förebyggande samt åtgärdande.
Vi arbetar utifrån dessa tre perspektiv:
Främjande perspektiv
Vad är det som gör att barn/elever utvecklas väl och mår bra? Hur kan vi bidra till detta?
Förebyggande perspektiv
Hur kan vi förhindra uppkomsten av problem och undanröja hinder?
Åtgärdande perspektiv
Hur kan vi förstå orsaker till problem som uppstår och utifrån det hitta anpassningar och åtgärder utifrån barnens/elevernas förutsättningar och behov?
Utgångspunkten är att en god lärmiljö också främjar hälsan. Elevhälsans mål är att bidra till att skapa en så positiv lärandesituation som möjligt för eleven. En förutsättning för detta är att vi skapar oss en förståelse för den individuella elevens behov och förutsättningar och tillsammans med arbetslagen kartlägger, analyserar och utvecklar lärmiljöerna.
ARBETSUPPGIFTER
Elevhälsan i Hjo är organiserad i en central enhet bestående av 4 st specialpedagoger, 2 kuratorer samt 2 skolsköterskor. Vi har dessutom tillgång till del av psykolog och skolläkare som köps in externt. Gruppen leds av kommunens elevhälsochef.
De olika yrkesgrupperna från centrala elevhälsan är representerade i varje skolas elevhälsoteam, Dessa team träffas tillsammans med rektor i syfte att stödja och utveckla elevhälsoarbetet på enheten. Lilla elevhälsans personal har schemalagd tid förlagd till enheten för möten med såväl elever som personal. I förskolan träffas specialpedagog, förskolechefer och Barnhälsan regelbundet. Den centrala elevhälsan träffas för gemensam reflektion och kunskapsbyggande utifrån det arbete som bedrivs på enheterna. Aktuell forskning kopplat till elevhälsans uppdrag bearbetas.
Arbetsuppgifter:
Elevhälsan ska tillföra specialpedagogisk kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet och i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete.
Specialpedagogens huvudsakliga uppgifter är att:
- kartlägga hinder och möjligheter i lärmiljön och elevers behov av särskilt stöd samt genomföra pedagogiska kartläggningar.
- bidra med konsultativt stöd i arbetet med utformandet av extra anpassningar
- utforma och genomföra åtgärdsprogram.
- handleda personal utifrån extra anpassningar och åtgärdsprogram
- följa upp, utvärdera och stödja utvecklingen av verksamhetens lärmiljöer.
I arbetet med det särskilda stödet i förskolan finns specialpedagogiskt stöd från den centrala elevhälsan att tillgå. Vid regelbundna träffar möts specialpedagog och förskolechefer tillsammans med BVC för konsultation utifrån verksamheternas behov.
KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten ska vara legitimerad lärare med specialpedagogutbildning.
Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning tal- och språkutveckling är meriterande
ÖVRIGT
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Henrik Sävmo
0503-35188
Fackliga företrädare
0503-350 00
Rektor Henrik Sävmo
0503-35188
Via kommunens växel Facklig företrädare
0503-35000
Rektor Anna Malmeling Marklund
0503-351 83
Kommunens växel Fackliga företrädare
0503-350 00
Fackliga företrädare kommunens vx
0503-350 00
rektor Anna-Lena Göthberg
skolutvecklingschef Åke Malmeling
0503-351 42
Rektor Anna Marklund
0503-35183