OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbetsplatsbeskrivning
Stöd- och utvecklingsenheten är en kommunövergripande enhet som består av flera olika professioner såsom specialpedagog, psykolog, socionom, logoped och skolsköterska. Stöd- och utvecklingsenheten har även tillgång till skolläkare och studie- och yrkesvägledare. Enhetens personal arbetar på uppdrag av kommunens förskolor och skolor samt med förvaltningsövergripande utvecklingsarbete inom elevhälsa. Enheten arbetar för att främja hälsa hos alla barn och unga, utveckla goda lärmiljöer och samverka kring barn i svårigheter.
Arbetsbeskrivning
Till stöd- och utvecklingsenheten söker vi nu en specialpedagog som vill bidra med specialpedagogisk kunskap för att främja barns och elevers lärande, utveckling och hälsa. I arbetsuppgifterna ingår hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande elevhälsoarbete. Detta arbete innefattar exempelvis konsultation, stöd och handledning till personal samt utbildningsinsatser. I uppdraget ingår även myndighetsutövning, exempelvis att bidra med underlag inför Stöd- och utvecklingsenhetens olika beslut och yttranden.
En del av ditt uppdrag innebär att verka som koordinator för ökad skolnärvaro. I den delen av uppdraget kommer du arbeta med att stödja skolorna i deras närvarofrämjande arbete, utreda orsaker till frånvaro och samverka med olika aktörer tex. socialtjänsten. En viktig del i uppdraget är också att följa upp skolornas frånvarorutiner.
I arbetet som specialpedagog i Salems kommun får du möjlighet att samarbeta nära enheternas skolledning och deras barn-/elevhälsoteam. Du kommer också arbeta nära dina kollegor inom Stöd- och utvecklingsenheten, där det finns bred och djup kompetens. Du ges också möjlighet att påverka barn- och utbildningsförvaltningens främjande elevhälsoarbete i sin helhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• är examinerad specialpedagog
• har erfarenhet av specialpedagogiska uppdrag inom förskola och skola
• har erfarenhet av att hålla föreläsningar och seminarier
• är väl förtrogen med aktuella styrdokument
Det är meriterande om du:
• har handledarutbildning
• har erfarenhet av grundsärskola
Då du kommer samarbeta med såväl barn/elever, personal, vårdnadshavare och andra aktörer är det viktigt att du kan skapa goda relationer och uttrycka dig väl i tal och skrift. Som person är du flexibel och strävar efter ett gott samarbete med dina kollegor och externa aktörer för barnet/elevens bästa.
Du har en förståelse för olika professioners uppdrag och ser möjligheterna till ett ömsesidigt utbyte i strävan att eleverna ska må bra och ges möjlighet att utvecklas mot utbildningens mål.
Du är engagerad och bidrar med din analytiska förmåga i komplexa situationer på individ-, grupp- och organisationsnivå.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2020-02-21
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund