OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
BARN- OCH UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN söker till SÖRGÅRDSSKOLAN Sörgårdsskolan har 120 elever från Förskoleklass- åk 3. Specialpedagogen deltar i det övergripande pedagogiska utvecklingsarbetet på skolan. (skolutveckling och utveckling av elevhälsoarbete). Prioriteringar av utvecklingsarbetet sker utifrån kvalitetsredovisningarna samt den lokala arbetsplanen där Sörgårdsskolans mål och utvecklingsområden är beskrivna. För detta läsår handlar det om lokal pedagogisk planering, IUP med skriftliga omdömen samt förankra och stödja användningen av åtgärdsprogram som pedagogisk redskap/hjälpmedel i elevhälsoarbetet. Specialpedagogen ingår i Sörgårdsskolans elevhälsoteam i syfte att tillsammans med teamet och personalen på Sörgård tidigt förebygga/upptäcka behov på individ, grupp- och organisationsnivå. I elevhälsouppdraget ingår att skapa en utveckling av arbetssätt, bemötande och goda lärmiljöer som gynnar barnens utveckling och som möjliggör att de lyckas. Specialpedagogen ska arbeta utifrån en helhetssyn på eleven samt arbeta för att undanröja faktorer i undervisnings- och lärandemiljöer vilka kan orsaka hinder i elevens utveckling och lärande. Arbetet skall bedrivas på individ, grupp-/och eller organisationsnivå. Arbeta för att de specialpedagogiska insatserna i första hand genomförs i klassgemenskapen samt föreslå åtgärder och bistå med material vid behov. Specialpedagogen kan även arbeta enskilt eller i liten grupp där detta bedöms som det bästa för eleven just då. Bevaka aktuell forskning inom läs och skriv och matematik, aktivt delta i kursutbudet, så även angående metodutveckling inom handledningsområdet. Arbeta med kartläggning och observationer samt handledning. Specialpedagogen ska vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för kollegor, föräldrar och andra berörda. Specialpedagogen ska även vid behov erbjuda handledning och i möten stödja och stötta pedagoger och ledning genom att med ett undersökande och nyfiket förhållningssätt ställa frågor som gynnar utveckling och ett gemensamt lärande (PBS). Specialpedagogen ska arbeta tillsammans med berörda i upprättandet av åtgärdsprogram och i kontakter med föräldrar samt samarbeta med expertis utanför skolan vid behov. Övergripande/långsiktiga mål för Sörgårdsskolans elevhälsoarbete - Arbeta för en skola för alla (inkludering) - Skapa ett fungerande elevhälsoarbete där vi tidigt upptäcker behov på individ, grupp- och organisationsnivå. - Utveckla en fungerande framåtsyftande dialog inom lärlagen och mellan elevhälsoteamet och lärlagen. Detta för att skapa lärande möten där förståelsen ökar för vårt gemensamma elevhälsouppdrag. Kvalifikationer: Du är en erfaren och behörig lärare åk 1-5, med grundläggande kunskaper inom läs- och skrivutveckling, matematik och engelska. Du har en positiv människosyn, är flexibel, strukturerad, engagerad och mån om att hitta lösningar/arbetssätt som gynnar elevernas lärande. Du har en god samarbetsförmåga och är tydlig i din kommunikation med pedagoger/elever och föräldrar