OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Är du en engagerad specialpedagog eller speciallärare som alltid har eleverna i fokus och vill tillsammans med andra utveckla skolans undervisningsmetoder för öka elevers lärande och utveckling? Kom då och arbeta hos oss.
Arbetsplatsbeskrivning
Spånga grundskola är en kommunal grundskola med ca 490 elever i åk 7-9. Skolan ligger i Solhem nära Spånga centrum med mycket bra kommunikationer, endast 12 min till Stockholm C.
Skolans ledning består av rektor, två biträdande rektorer och en administrativ chef. Skolan har sex förstelärare som ansvarar för olika utvecklingsområden. Andelen behöriga lärare är hög och de är organiserade i tre arbetslag som samarbetar med ett kompetent elevhälsoteam bestående av kuratorer, skolsköterska, SYV, fyra specialpedagoger/ lärare. På skolan finns i varje arbetslag även en studiepedagog, en slags heltidsmentor, som arbetar med värdegrundsarbete och trivsel och elevernas skolsituation i stort.
Spånga grundskola har i varje årskurs en riksrekryterande spetsutbildning i matematik och NO. På skolan finns också två grupper för nyanlända samt särskild undervisningsgrupp. Knuten till skolan finns också Spånga-Tensta regionala särskilda undervisningsgrupp.
Vi har ett välutrustat skolbibliotek med en heltidsanställd bibliotekarie. I vårt uppehållsrum, Grottan, och på vår skolgård kan eleverna vistas under rasterna. Grundskolan delar lokaler med Spånga gymnasium vilket bidrar till bra samordningsmöjligheter.
Arbetsbeskrivning
I arbetet som specialpedagog/ speciallärare på Spånga grundskola ska du med ett inkluderande synsätt arbeta med skolans lärare och elever. Du kommer att ha din arbetsplats i ett av skolans arbetslag för att på så sätt i vardagen delta i de pedagogiska diskussionerna och inspirera, stötta och uppmuntra lärare att utveckla sin undervisning genom att pröva olika arbetssätt och undervisningsmetoder för öka elevers lärande och utveckling.
I ditt arbete förväntas du bland annat arbeta förebyggande samt föreslå insatser och anpassningar för elever i behov av detta och upprätta utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering av dessa samt screeningsarbete. Uppdraget innebär att du både arbetar handledande men även direkt med att undervisa elever som behöver extra stöttning och hjälp att hitta strategier för sitt lärande.
Du kommer att vara en viktig del i skolans elevhälsoteam och tillsammans med alla olika kompetenser arbeta övergripande och förebyggande kring arbetet med elevers hela utveckling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
- har grundlärarexamen med lärarlegitimation och behörighet i årskurs 7-9 med vidareutbildning till speciallärare/specialpedagog eller motsvarande.
- har erfarenhet och kunskap inom neuropsykiatriska funktionsvariationer
Du behöver kunna arbeta självständigt, vara flexibel, nyfiken, lösningsfokuserad och även kunna samarbeta i grupp.
Meriterande om du har tidigare erfarenhet från att ha arbetat i liknande befattning.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi kommer att intervjua löpande för denna tjänst, så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.