OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Vännäs kommun spelar du en viktig roll och gör skillnad för medborgarna. Med värdeorden nytänkande, välkomnande och livfullt som grund bygger vi välfärden tillsammans. Välkommen med din ansökan!
Specialpedagog eller speciallärare
Från och med höstterminen 2023 utökar vi på Vegaskolan vårt specialpedagogiska team, från tre specialpedagogtjänster till fyra.
Kanske är det just du som vill komplettera vårt team? Är du en positiv och utvecklingsinriktad person som brinner för att skapa undervisning och lärandemiljöer som ger alla elever möjlighet att nå sin maximala potential, oavsett utgångsläge? Grattis, nu har du chansen att bli en del av vårt team! I ditt uppdrag kommer du att arbeta med att stödja skolans elevhälsoarbete på olika nivåer. Det kan t ex handla om att vara ett organisatoriskt stöd till rektor, att arbeta handledande och stödjande till skolans pedagoger eller med stödinsatser till enskilda elever eller grupper av elever.
Beskrivning av skolan
På Vegaskolan är vi övertygade om att alla kan, alla vill och alla ska lyckas. Med hjälp av kunskap, gemenskap och mångfald bygger vi en skola där alla barn ska få möjlighet att utvecklas utifrån just sina förutsättningar. Vår verksamhet genomsyras av engagemang, kunskap, trygghet och stolthet och vi strävar varje dag efter att bli Sveriges bästa skolkommun! I dagsläget har Vegaskolan ca 480 elever från förskoleklass till årskurs 6 (grundsärskola upp till åk 9). I varje årskurs finns tre klasser. Fritidshemmet består av 7 hemvisten, där barngrupperna är indelade från åk F-1 eller åk 2-6. Vegaskolan består av fyra byggnader, där kommunens bibliotek ligger belägen i en av dem och skolans idrottshall i en annan.
Förväntansdokument
I vår kommun förväntar vi oss att alla våra medarbetare arbetar utifrån vårt förväntansdokument:
Alla kan, alla vill och alla ska lyckas
Undervisningen: All undervisning är effektiv, kvalitativ och har ett tydligt ledarskap.
Ledning och stimulans: Vi leder och stimulerar alla barn och elever, och har högre positiva förväntningar.
Relationerna: Vi utvecklar förtroendefulla och positiva relationer med och mellan barn och elever, vårdnadshavare, medarbetare och chefer.
Tillsammans: Vi samarbetar, har tilltro, hjälper och stöttar varandra för att utveckla undervisningens och verksamhetens kvalitet. Vi tar vårt ansvar och gör det vi sagt vi ska göra.
Resursnyttjande: Vi använder varje resurs på bästa sätt för att bidra till varje barns och elevs utveckling och resultat. Vi fokuserar på att arbeta smartare och mer effektivt och inte hårdare.
Extra anpassningar och särskilt stöd: Vi tar ansvar för att extra anpassningar och särskilt stöd genomförs skyndsamt, är verkningsfulla, samordnade, tydliga, synliga och speglar behoven. De dokumenteras, följs upp och förändras vid behov.
Du
- lägger stor vikt vid att skapa goda relationer och samarbeten
- bidrar i stor utsträckning till den pedagogiska utvecklingen på din enhet och i förvaltningen
- ser din roll i hela enhetens/förvaltningens utveckling
- arbetar med stödinsatser på både organisation-, grupp-, och individnivå
- känner dig trygg i att använda dig av handledning som verktyg för att kommunicera styrkor och utvecklingsområden i skolans olika lärandemiljöer
- har erfarenhet av undervisning i grundskola
- agerar för att alla ska trivas och nå sin fulla potential
- har ett formativt arbetssätt som synliggör lärandet i all verksamhet
- bidrar till att utveckla vårt specialpedagogiska arbete
- känner väl till styrdokumenten och dess innehåll och är motiverad att arbeta utifrån dem
- är kunnig inom och intresserad av digitala verktyg
Kvalifikationskrav
Utbildad specialpedagog eller speciallärare.
Grundutbildning: Grundskollärare
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Tjänsten tillsätts i enlighet med erforderliga beslut.