OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.
För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.
Arbetsplatsbeskrivning
Gärdesskolan är grundskola för åk F-9 med tillhörande grundsärskola på Östermalm. Vi är vi cirka 900 elever och 140 medarbetare som arbetar mot målet en bra skola för alla. På Gärdesskolan arbetar vi kontinuerligt med att förbättra den pedagogiska lärmiljön samt med att utveckla det kollegiala lärandet. Vår undervisning är strukturerad och har hög kvalitet. Detta syns i vårt meritvärde som är ett av de högsta i staden.
Skolans prioriterade områden
- Höja resultaten i matematik och teknik i samtliga årskurser.
- Ökad samverkan mellan skola och fritidshem.
- Verka för ett hälsofrämjande arbetssätt och en ökad studiero.
Arbetsbeskrivning
Årskurs 7-9 på Gärdesskolan har cirka 480 elever med fem eller sex klasser i varje årskurs. Lärarna är organiserade i årskursvisa arbetslag i årskurs 7-9. Två lärare delar mentorskap i en klass. Du kommer att arbeta i årskurs 7-9 och tillsammans med övrig personal skapa en god lärmiljö med undervisning och lärande som är tillgänglig för alla.
Uppdraget vilar på två ben. Dels undervisning av elever enskilt och i grupp och direkt arbete med elever utifrån elevhälsoteamets beslut om insatser. Du genomför screeningar av elever, andra tester och utredningar av de elever som behöver särskilt stöd. Dels en samordnande del där du ger stöd och handleder lärare genom att bland annat vara med och utforma utvärdera extra anpassningar samt att skriva pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram samt åtgärdsplaner för elevgrupper. Som specialpedagog/-lärare kommer du att vara delaktig i möten och kontakter med vårdnadshavare.
Du blir en aktiv del i skolans pedagogiska utveckling och elevhälsoarbete. Du ingår i skolans elevhälsoteam tillsammans med skolpsykolog, kurator, speciallärare/specialpedagoger, elevhälsans medicinska insats, skolans barn- och elevombudsman samt skolledare.
Vi söker dig som är legitimerad lärare med speciallärarexamen eller specialpedagogexamen. Vi lägger stor vikt vid din personliga förmåga. Vi ser också gärna att du har ett intresse för matematik och eller språk. Du blir en del av skolans speciallärararbetslag som består av flera speciallärare och specialpedagoger.
Kvalifikationer
Du är legitimerad lärare i flera av grundskolans teoretiska ämnen, åk 7-9 och har en speciallärarexamen eller specialpedagogexamen.
För den här tjänsten lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.
Att knyta kontakter, bygga relationer och samverka med elever, vårdnadshavare och personal har du lätt för. Du är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga och tycker om att samarbeta och tänka nytt.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år, introduktionsperioden. Låt dig inspireras av vårt breda utbud av kompetensutveckling för utveckling av och stöd i undervisningen. Som lärare i Stockholms stads skolor har du även möjlighet till såväl handledning som coachning, och vi satsar på karriärtjänsterna förstelärare och lektorat. Läs mer på www.pedagogstockholm.se.
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.