OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tierps kommun har ett gynnsamt läge mellan Uppsala och Gävle med närhet även till Stockholm. I kommunen finns goda och varierande boendemiljöer med natur och kultur inpå knutarna och utmärkta kommunikationer på såväl väg, järnväg som digitalt.
Rektorsområdet består av Ol Andersskolan F-9 i Skärplinge med ca 240 elever, Hållnäs skola F-6 med ca 40 elever samt Björkängsskolan F-6 i Karlholm med ca 90 elever.
Arbetsplatsen kännetecknas av engagerade medarbetare som bidrar till kommunens välfärd med sin höga kompetens och goda serviceanda.
Vi arbetar utifrån kommunens gemensamma värdeord; mod, ansvar, kundfokus, respekt och framtidstro.
Läs gärna mer om oss på vår hemsida - www.tierp.se
ARBETSUPPGIFTER
Ro 4 (Grundskola 1-9) har tilldelats SPSM-medel under 2017 för utvecklingsarbete gällande språkliga funktionsnedsättningar.
Ro 4 söker dig som har goda grundkunskaper om språkliga funktionshinder och erfarenheter av didaktiskt arbete i de sammanhangen.
Vår erfarenhet säger oss att varje elev är unik och vi vet att varje elev har specifika behov och att vi tillsammans har att utveckla allas (medarbetare, elev och vårdnadshavare) förmågor och kompetenser för att möta och utveckla eleven på bästa möjliga vis.
I projektet ska möjligheterna förbättras att ordna rätt undervisning för elever med språkliga funktionsnedsättningar, för att de ska få bättre förutsättningar för måluppfyllelse.
En stor del av arbetet är att arbeta med elever, enskilt, i grupp och inkluderat med ordinarie klass. Att utröna och följa deras specifika stödbehov och leverera det i nära samverkan med ordinarie pedagoger.
I arbetet ingår att tillsammans med lärare utarbeta en systematisk modell för tillgänglig undervisning med rätt didaktiska kompetenser för elev/-er. I arbetet ingår också att fortbilda medarbetarna om språkliga funktionsnedsättningar.
Pragmatisk fråga vi pedagoger umgås med hela tiden är;
”Hur ska vi ge X rätt undervisning och bedömningar då vi pedagoger inte riktigt har förmågorna att förstå X men samtidigt faktiskt vet att X har de intellektuella förutsättningarna?”
”Hur kan jag ge betyg i t ex Sv. när eleven inte kan skriva och läsa som andra?”
”Hur jobbar vi kollegialt så att eleven kan vara fortsatt inkluderad?”
Ro 4 använder och vill utveckla användandet av alternativa och kompletterande läromedel och verktyg som kompenserar konsekvenserna av funktionsnedsättningen och stödjer elevernas lärande och sociala kompetenser.
Förväntade effekter på kort sikt är att projektet utvecklar systematisk modell för lärarnas arbete som underlättar undervisningens tillgänglighet. Förväntade effekter på lång sikt är att vi ger förbättrad måluppfyllelse för målgruppen.
Det bildas nu en referensgrupp i vilken bl a en av kommunens språkteams logopeder ingår. Tjänsten är knuten till Ro 4 elevhälsoteam som består av specialpedagog, kurator, skolsköterska och rektorer.
KVALIFIKATIONER
Specialpedagog
Logoped
Speciallärare
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Jansson Björnestam
0293-21 94 16
Christina Gunnarsson
0293-21 94 17
Åsa Törmä
0293-21 83 60
Christer Olausson
0293-21 82 94
Christina Gunnarsson
0293-219417
Ulrika Löfgren
0293-129 30
Lars Broberg
0293-21 83 15
Helena Car
0293-218538
Anja Carlsson
0293-21 97 70
Lisa Hellström
0293-21 83 95