OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20232262
I vårt kommunikationsprojekt kring elever med språkstörning söker vi nu dig som vill bidra till ökad måluppfyllelse och ökad kunskap kring olika pedagogiska arbetsmetoder för just dessa elever.
Vi söker en specialpedagog som har särskild kompetens kring språkstörning och som vill arbeta i ett kommunikationsprojekt i nära samarbete med logoped, elever, lärare och specialpedagoger på enheten.
Projektet finansieras av SPSM under ett år med trolig förlängning ytterligare ett år.
Arbetsuppgifter
Som specialpedagog inom ramen för projektet styrs dina huvudsakliga arbetsuppgifter av två övergripande mål:
• Det sker ett lärande kring arbetssätt och metoder för att möta språkstörning både inom elevhälsan och av samtliga lärare.
• Våra elever ökar sin måluppfyllelse genom att de:
- upplever en högre tillgänglig lärmiljö och undervisning där elever möter anpassningar som ökar elevernas delaktighet i undervisningen.
- är i ett kommunikativt och utvecklande sammanhang med sina klasskompisar
- upplever inkludering i de sociala sammanhangen i och utanför klassrummet
- har möjlighet att agera självständigt
- visar på lust att lära
En del av dina arbetsuppgifter kommer vara att samtala med eleverna utifrån delaktighetsmodellens aspekter för att därefter föra vidare samtal med undervisande lärare. Du kommer samarbeta med logoped samt övriga specialpedagoger i projektet och stötta lärare i planeringen och anpassningen av elevens skoldag. Vidare kommer du att observera eleverna, vara med och testa fram pedagogiska metoder, ha dialog med undervisande lärare samt leda det uppföljande arbetet på ett systematiskt sätt. I arbetsuppgifterna ingår även att dokumentera och systematiskt följa upp ca ett 20-tal ungdomar. Du kommer arbeta med eleven i centrum och utgå ifrån de sex delaktighetsaspekterna. En del av projektet är att fortbilda undervisande medarbetare och elevhälsans personal där du involverar eleverna så att de både hörs och syns.
Kvalifikationer
För anställningen krävs:
• förskollärare-, lärar- eller fritidspedagogexamen samt påbyggnadsutbildning till specialpedagog, (300 hp)
• mycket god kunskap inom kommunikation och språkstörning, genom utbildning eller erfarenhet
• minst ett års erfarenhet av liknande arbete
• god digital kompetens
• mycket god svenska i tal och skrift
Meriterande är:
• erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i skola
• god insikt i skolans mål och styrdokument
Arbetet förutsätter att du är trygg i din yrkesroll, kan arbeta självständigt, är initiativrik och har en god förmåga att se möjligheter i olika situationer. Som person har du har ett bra bemötande samt en god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du har en god samarbetsförmåga och intresse av att arbeta tillsammans i team med olika yrkeskategorier. Ditt förhållningssätt är relationellt, salutogent och inriktat mot att arbeta hälsofrämjande och förebyggande. Du är flexibel, lyhörd och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer till elever, vårdnadshavare och kollegor samt externa samarbetspartners. Då dokumentation är en viktig del av arbetet krävs att du har god förmåga att dokumentera på ett systematiskt sätt.
Om arbetsplatsen
På skolan finns både Universitetsholmens gymnasium och Malmö Lärlingscenter där avstånden är korta. Med det menar vi att det är lätt att lära känna folk, alla känner alla och vi bryr oss om varandra. Skolan har ca 750 elever inom El och Energi-, VVS och Fastighets- och Vård och Omsorgsprogrammet samt lärlingsutbildning inom flertalet gymnasieprogram. Våra lärare har hög kompetens, mycket stort elevengagemang, är duktiga på att stödja elevers lärande, och sätter alltid eleven i centrum.
Vill du veta mer om oss?
Besök Universitetsholmens gymnasium - Malmö stad (malmo.se)
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är en av tre skolförvaltningar i Malmö stad. Vi ansvarar för utveckling och genomförande av gymnasieskola och vuxenutbildning. Idag är vi 1600 medarbetare och vi finns i hela Malmö. Vi arbetar för att ungdomar och vuxna ska nå målen för sin utbildning och bli aktiva i vårt samhälle. Vi finns för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Malmöborna att kunna växa genom livslångt lärande.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast och fram till 2024-06-21
Övrigt
Enligt skollagen krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning inom gymnasieskola och gymnasiesärskola. Du beställer utdraget via Polisens hemsida på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98