OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Riksgymnasiet för rörelsehindrade är en gymnasieskola för elever med omfattande rörelsenedsättningar.
Vi har 38 elever fördelade på vår egen enhet, S:t Eriks gymnasium och andra gymnasieskolor inom Stockholms stad. Vi erbjuder också elevassistans, elevboende och habilitering i skolans regi. Undervisningen anpassas efter elevens behov. Vi har ett lärararbetslag på nio lärare och en lärarassistent. Elevassistenterna är ungefär 30 personer.
Skolan är HBTQ-certifierad.
Arbetsbeskrivning
Du tillhör arbetslaget för lärare på RgRh. Du kommer i rollen som specialpedagog, tillsammans med lärare och övriga elevhälsan, bidra till att elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Detta för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. I ditt arbete förväntas du bland annat föreslå insatser och anpassningar för elever i behov av detta och medverka i upprättandet av utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering av dessa. Som specialpedagog arbetar du också praktiskt med att ge eleverna individuella stödinsatser och studiehandledning. Du har också ansvaret för att upprätta och följa upp elevernas individuella studieplaner i samarbete med skolans SYV. Du har också en konsulterande och handledande roll gentemot kollegor, övriga kollegor i elevhälsan och skolledning. Du kommer vara en del i elevhälsan på skolan och delta i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet så att skolans alla elever får ett adekvat stöd. Arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare. Viss del av tjänst kommer du att undervisa i samhällskunskap och psykologi.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lärarlegitimation för gymnasiet i samhällskunskap och psykologi, samt specialpedagogexamen.
Du arbetar på ett reflekterande sätt och ser det kollegiala lärandet som en självklar utgångspunkt för att skapa ny och fördjupad kunskap. Du är trygg och stabil i ditt ledarskap och kommunicerar på ett tydligt och lösningsfokuserat sätt. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du bidrar till, och förstår, din roll i hela skolans utveckling. Erfarenhet av att arbeta med ungdomar som har särskilda behov krävs (rörelse-, kognitiva samt andra funktionsnedsättningar).
Du har goda referenser från liknande arbete.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser: Du har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer då arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.
Övrigt
Tjänsten är en visstidsanställning, heltid, under läsåret -21/22.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tjänsten kan komma att tas i anspråk vid övertalighet i staden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel