OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs Stads förskoleförvaltning omfattar cirka 390 kommunala förskolor och 179 fristående förskolor med cirka 30 000 barn. Förvaltningen har ca 6 000 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla förskolan utifrån våra gemensamma inriktningar:
Förskolan lägger grunden för barnens fortsatta utbildning
En rolig trygg och lärorik förskola för alla barn
Vi utvecklar förskolan tillsammans
Vi satsar mer där det behövs mest
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en specialpedagog med övergripande uppdrag till vår enhet Särskilt stöd och nyanlända.
Enhet Särskilt stöd och nyanlända ingår i avdelning Samverkan och stöd, som är en stödavdelning i Förskoleförvaltningen. Vi stödjer förskollärare, rektorer och utbildningschefer i att leda barnhälsoarbetet i verksamheten. Vi har ett inkluderande förhållningssätt där vi arbetar främjande och förebyggande och arbetar för "Alla barns rätt till en utvecklande, kreativ, rolig och professionell lärmiljö där de kan få vara sitt bästa jag". Vår uppfattning är att vi blir till i sammanhang och att behovet av särskilt stöd är relaterat till vad som händer i mötet mellan barnet och de människor, den miljö och det material som erbjuds på förskolan. Det betyder att förhållningssätt och verksamhetens utformning har stor betydelse för hur förskolan möter de behov som finns. Enheten består av 2 specialpedagoger, en medicinsk utvecklingsledare samt en enhetschef.
I rollen igår att:
• bidra utifrån helastaden-perspektiv till utveckling av inkludering i förskolan så att varje barn har en tillgänglig lärmiljö.
• genomföra likvärdiga utredningar och bedömningar av ansökan om resurser för barn i behov av särskilt stöd och tilläggsbelopp, genom bland annat verksamhetsbesök.
• utreda behov inför placering på specialförskola.
• bidra till utveckling av specialförskola.
• samverka med olika aktörer för hälsofrämjande och förebyggande insatser för barns välmående.
• genomföra analys utifrån ett samlat resultat av ansökan om resurser för barn i behov av särskilt stöd för att identifiera mönster, styrkor och utvecklingsområden, därefter kartlägga, identifiera och utveckla stödet.
Vi tillämpar aktivitetsbaserat arbetssätt och sitter i nya lokaler på Gamlestads Torg 7.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med förskollärarlegitimation och fördjupad utbildning som specialpedagog. Meriterande är om du har erfarenhet som övergripande specialpedagog samt tidigare arbetat med tilläggsbelopp.
Du ska ha:
• goda kunskaper och minst 2 års erfarenhet av att genomföra observation och intervjuer, samt dokumentera.
• mycket god analysförmåga genom att se från delar till helhet.
• god kännedom om olika funktionsvariationer.
• erfarenhet av att arbeta med barn och familjer med annat modersmål än svenska.
• god förmåga att analysera dokumentation och att säkerställa dess kvalitet.
• god förmåga i att initiera, leda och planera möten och olika samtal.
• handläggningsvana och datorvana.
Du ska:
• vara väl förtrogen med förskolans regelverk och styrdokument.
• kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
• vara empatisk och tydlig i ditt sätt att kommunicera med barn, föräldrar och personal.
Som person ska du ha en god samarbetsförmåga, självständigt kunna planera, genomföra och följa upp det egna arbetet. Du ska vara lyhörd och ha förmågan att på ett positivt sätt arbeta i ett tvärprofessionellt team.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.