OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
På skolan finns idag två speciallärare samt en specialpedagog och vi behöver utöka med en specialpedagog särskilt riktad i första hand mot de yngre åren.
Påskbergsskolan är en F-9 ca 540 elever. I vår utvecklingsplan tar vi fokus på:
1. Värdegrunden (Lgr 11 kap 1 och 2). Vi arbetar för ett normkritiskt förhållningssätt och en samsyn kring begrepp och värdeord inom de sju diskrimineringsgrunderna.
2. Systematisk analys och utveckling av undervisningen. Relevans och sammanhang i undervisningen ska vara i fokus för att lärandet ska vara motivationsfrämjande.
Förskole- och grundskoleförvaltningen ger kommungemensamma kompetensutvecklande insatser under läsåren. Innehållet och formen för kompetensutvecklingsinsatserna tar utgångspunkt i förskole- och grundskoleförvaltningen verksamhetsplan, skolornas lokala utvecklingsplaner och identifierade behov som framkommer i det systematiska kvalitetsarbetet.
Läs mer om förskole- och grundskoleförvaltningens verksamhet på Pedagog Varberg
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna utgår från nationella läro- och kursplaner och från skollag. Varbergs kommunala skolor har gemensamma mål, strategier och processer för att skapa skola för alla, stärka motivation för lärande och skapa tillit till förbättring. Tillsammans bidrar vi till att uppfylla skolans uppdrag genom långsiktiga utvecklings- och förbättringsarbeten med fokus på undervisning, kunskap och lärande.
I ditt uppdrag som specialpedagog är du del av, och arbetar aktivt i, skolans elevhälsateam tillsammans med rektor, speciallärare, skolpsykolog, skolsköterska, kurator m.fl. Du har ett nära samarbete med lärare och övrig personal på skolan. Du har kontakt med andra aktörer kring elever vid behov. Du utreder och kartlägger elever där behoven finns. Du arbetar såväl främjande och förebyggande som operativt kring elever i behov av anpassningar och stöd. Du ser betydelsen av differentierad undervisning och tillgängliga lärmiljöer som främjar alla elevers utbildning på bästa sätt, och drivs av att utveckla hållbara arbetssätt tillsammans med kollegor och rektor.
Du utvecklar undervisningen tillsammans med arbetslag och kollegor där du delar med dig av erfarenheter och med ett formativt förhållningssätt stöttar och utmanar så att undervisningen utvecklas. Genom exempelvis klassrumsobservationer kartlägger och analyserar du insatser som rör elevers lärande och föreslår konstruktiva förbättringar med fokus på undervisningens kvalitet och elevers lärande. Du är beredd att undervisa elever i behov av särskilt stöd och handleder pedagogisk personal kring hur undervisningen och lärmiljön kan anpassas på såväl grupp- som individnivå, och utifrån varje elevs förutsättningar och ett inkluderande förhållningssätt.
Genom goda relationer till elever, kollegor och vårdnadshavare kommunicerar du höga förväntningar som rör elevers lärande. Du använder elevinflytande så att eleverna utvecklas för att äga sin lärandeprocess och ger återkoppling till eleven som för lärandet framåt mot uppsatta mål och kunskapskrav. Du håller dig uppdaterad på aktuell forskning och använder den för att utveckla undervisningen så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du tar aktiv del i skolans förbättringsarbete, i skolutvecklingsprocesser och det i det systematiska kvalitetsarbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad specialpedagog med specialisering (språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling,) för undervisning som avser särskilt stöd i åk F-3.
Vi söker dig som är legitimerad specialpedagog med erfarenhet av att arbeta F-9. Goda kunskaper kring de tidiga insatserna i de yngre åren. Goda kunskaper inom tal och språk. Goda kunskaper kring arbete med elever i svårigheter inom NPF och AST. God vana att utreda/kartlägga elever och samverka med andra för elevens bästa. God vana att se utvecklingsbehov och initiera/driva utvecklingsinsatser.
Personlig lämplighet är viktigt.
Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.
ÖVRIGT
Intervjuer planeras att ske under perioden 6 - 22 april 2021.
Alla medarbetare i Varbergs kommun har bland annat möjlighet att köpa ett rabatterat pendelkort, få ekonomiskt friskvårdsstöd och hyra en cykel eller elcykel till ett förmånligt pris.
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Om du erbjuds anställning inom Förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft. På följande länk kan du beställa rätt belastningsregister: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!