OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
SiS ungdomshem Bärby utanför Uppsala tar emot icke skolpliktiga pojkar med psykosocial problematik samt kriminalitet och missbruk. Arbetsbeskrivning
Brinner du för ungdomar och vill jobba på en skola med god stämning, hög kvalitet och arbetsglädje? Nu finns chansen för dig att påverka elevers framtid och utbildning i en kreativ och möjliggörande skolmiljö.
SiS Ungdomshem Bärby i Uppsala har totalt 51 platser fördelade på 7 avdelningar; låsta och en öppen. Bärby har olika typer av avdelningar vilket gör att ungdomarna är hos oss från ca 8 veckor upp till flera år. Skolverksamheten inom SiS följer samma författningar som övriga skolväsendet. Bärbyskolan har ansvar för alla inskrivna ungdomars utbildning. Bärbyskolan består för närvarande av 15 lärare, en studie- och yrkesvägledare, en specialpedagog, bitr rektor/admin ansvarig samt en rektor.
Bärbyskolan utgör en egen enhet på institutionen där vi i samarbete planerar, undervisar i mindre undervisningsgrupper, utvärderar och utvecklar skolaarbetet. Undervisningen på Bärby är frivillig inom ramen för gymnasiet då ungdomarna i huvudsak är mellan 16-20 år. De flesta elever läser in sin grundskolebehörighet och en mindre andel läser på gymnasienivå.
Arbetslaget behöver förstärkas med en ny specialpedagog som bistår rektor med att leda det pedagogiska utvecklingsarbetet, arbetet med lärmiljön, elevhälsan samt handleda/leda pedagogerna både individuellt och i grupp utifrån det kollegiala lärandet. Specialpedagogen ska företräda och leda diskussionen angående elevernas individuella behov på institutionen inom och utom arbetslaget samt bistå rektor med att leda skolans utvecklingsarbete utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv.
Ett nytt och spännande deluppdrag inom tjänsten är strukturera undervisningen på en nystartad avdelning för elever med stora behov. Detta i samverkan med övriga skolan och avdelningen i fråga. Det kommer innebära att arbeta fram, handleda och leda nya arbetssätt som lärare och behandlingspedagoger kan arbeta utifrån tillsammans med eleverna. Den nystartade avdelningens uppdrag är att möta elever med komplex psykiatrisk problematik/trauma, bristande identitetsutveckling, npf som autism, problematisk skolbakgrund och som har svårt att vistas tillsammans med andra ungdomar. Ungdomarna på avdelningen är i behov av en fysisk lärmiljö som är anpassade efter deras behov, skol- och behandlingspersonal som arbetar metodförankrat samt är skickliga på att tillmötesgå, förstå och kravanpassa utifrån elevens funktionsnivå.
Se även information om Bärbyskolan på vår hemsida. www.stat-inst.se/barby
Kvalifikationer
Vi söker en utbildad specialpedagog, med lärarexamen för elever på högstadiet och/eller gymnasiet. Meriterande är erfarenhet av arbete som specialpedagog från högstadiet eller gymnasiet, gärna med elever med komplexa svårigheter.
• Det är viktigt att du har goda kommunikativa färdigheter, är tydlig samt är öppen för att hitta lösningar i ditt handledande/ledningsuppdrag som utgår från ungdomens behov.
• Du trivs med att ta initiativ, vara drivande, självständig och lösningsfokuserad samtidigt som du tar en aktiv del i samarbete i arbetslaget och samverkar med andra professioner på ungdomshemmet.
• Utifrån elevhälsans uppdrag deltar du i att planera, utveckla och följa upp arbetet med lärmiljön i skolan och en levande elevhälsoplan i samverkan med skolans personal.
• Du är trygg i uppdraget att ge specialpedagogisk handledning till lärare enskilt och i grupp. Detta gällande såväl enskilda elever som i kompetensutveckling gällande metodik, strategier, arbetssätt och lärmiljö för målgruppen utifrån särskilda behov samt olika diagnoser.
• Du bistår rektor i att leda och utveckla arbetet med att organisera en inkluderande undervisning för små undervisningsgrupper och enskilda elever utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv med målet att eleverna ska ha möjlighet att klara en skolgång ute i samhället.
• Du är erfaren i att göra kartläggningar för enskilda elever inför åtgärdsprogram och/eller för vidare utredningar av specifika svårigheter såsom dyslexi, språkstörning med flera.
• I arbetet med den nya avdelningen behöver du behärska att pröva, ompröva, handleda, motivera och leda lärare och behandlingspedagoger/elevassistenter i att möta elever som har bristande hanteringsstrategier och komplex psyko-/socialt mående. I det arbetet ingår att skapa en pedagogisk lärmiljöstruktur att utgå från i arbetet i alla ämnen. Du behöver även attraheras av att möta eleverna, utgå från deras behov och systematiskt pröva strategier och metodik.
För att klara arbetet med ungdomar med psykosocial problematik och kriminalitet är det viktigt att du kan identifiera och möta elevens behov med höga realistiska förväntningar samt motivera och leda eleven mot sina mål. Du har ett humanistiskt synsätt och kan se hela människan bakom problematiken, kan bygga professionella arbetsrelationer, kan sätta och bibehålla gränser på ett respektfullt sätt och har en tilltro till att alla elever kan finna en väg till utbildning och arbete.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
I arbetet ingår handledning och vidareutbildning
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/