OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Påvelundsskolan F-9 är en skola med 1100 elever. Vi söker nu en specialpedagog för grundskolans elever årskurs F-6. Påvelundsskolan F-6 har 490 elever och ca 60 personal. Skolan består av fyra skolhus varav ett är nybyggt och de övriga renoverade med lokaler anpassade för att möta elevernas behov och ge förutsättningar för trygghet och studiero. Vår målsättning är att Påvelundsskolan F-6 skall vara en likvärdig skola där elever och personal trivs och utvecklas.
Vårt arbete genomsyras av engagerad personal som ger eleverna möjligheter och förutsättningar att utvecklas och utmanas i sitt lärande. Vi arbetar för en öppen, utvecklande och trivsam arbetsgemenskap med fokus på elevernas lärmiljö. Vi värdesätter relations- och kommunikationskompetens. Det systematiska kvalitetsarbetet pågår, nu med tillgänglighet, differentierad undervisning och utveckling av det pedagogiska ledarskapet i fokus. Genom samverkan med vårdnadshavare har vi ett gemensamt ansvar för att skapa goda förutsättningar för lärande.
Du blir en av skolans två specialpedagoger där ni tillsammans ansvarar för alla våra elever från F 6. Ni ansvarar självklart även för de elever som ingår i vår SU-grupp. Vi har även en speciallärare på skolan med ansvar för grundsärskolan åk 1-6. Du ingår i vårt elevhälsoteam och har en viktig roll i vårt arbete med att fortsätta att utveckla skolans elevhälsa.
I arbetsuppgifterna ingår elevnära arbete som undervisning inom extra anpassningar och åtgärdsprogram, screeningar, kartläggningar och utredningar. Du samarbetar med och handleder arbetslag, lärare i förskoleklass, lärare i grundskola, lärare i fritidshem samt elevassistenter. Allt för att stödja våra elever. Du ansvarar för att kartlägga, utreda och dokumentera vårt elevhälsoarbete tillsammans med övriga professioner inom Elevhälsoteamet. Du samverkar inom skolan samt inom områdets nätverk för specialpedagoger för att öka elevernas framgångsfaktorer och för att utveckla elevhälsoarbetet på skolan.
För att trivas hos oss ska du ha en lösningsfokuserad inställning och ha god samarbetsförmåga. Du arbetar förebyggande med att undanröja hinder i olika lärmiljöer, med att utveckla arbetet med stödinsatser i form av extra anpassningar samt ger stöd i arbetet för elever i behov av särskilt stöd. Du kommer med nya tankar och idéer och har erfarenhet av förändringsarbete där du tar en aktiv roll och har nära samarbete med kollegor och rektorer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är specialpedagog med erfarenhet av undervisning och som är behörig lärare för våra årskurser. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av ett specialpedagogiskt uppdrag.
Du har lätt för att samarbeta samt har ett inkluderande förhållningssätt och skapar goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du kan planera och prioritera ditt arbete självständigt och bygger ditt utvecklingsarbete på en analys av tidigare resultat. Du är insatt i styrdokumenten och har förmågan att tillämpa dem. Du följer aktuell forskning inom verksamhetsområdet och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Du har goda kunskaper inom kartläggning och utredningsförfarande. Du är bra på att dokumentera och planerar och organiserar ditt arbete effektivt med hänsyn till alla berörda parter.
Du arbetar förebyggande för att undanröja hinder i olika lärmiljöer samt med att utveckla arbetet kopplat till stödinsatser och anpassningar för våra elever i behov av särskilt stöd.
Som person har du förmåga att skapa goda relationer och möta medarbetare och elever utifrån olika förutsättningar och behov. Du har en positiv grundinställning och god samarbetsförmåga. Du är en stabil och trygg person som har förståelse för att alla elever har olika förutsättningar och tar till sig kunskap på olika sätt. Du har ett starkt intresse för ditt arbete och visar engagemang, uthållighet och vilja.
Vi efterfrågar medarbetare som är engagerade och som samarbetar i arbetslag. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet enligt ovan beskrivna kvalifikationer och egenskaper.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Välkommen med din ansökan
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.