OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Almåsskolan är en trivsam och lättillgänglig skola centralt i Lindome, med närhet till både pendeltåg och natur. Här möts du av nyrenoverade och moderna lokaler som bidrar till en inspirerande arbetsmiljö – både för våra elever och vår personal. Med bara 18 minuter till Göteborgs Centralstation och 9 minuter till Kungsbacka är det enkelt att ta sig hit, vilket gör skolan till en uppskattad arbetsplats.
Vi välkomnar dagligen cirka 450 elever i årskurs 4-9, och tillsammans med våra 50 engagerade kollegor skapar vi en miljö där alla trivs och utvecklas. Här arbetar vi med en stabil och välfungerande organisation, där våra lärare samarbetar i både arbets- och ämneslag för att skapa de bästa förutsättningarna för våra elever.
Vårt elevhälsoteam är en viktig del av verksamheten, och vi arbetar tätt ihop för att ge eleverna det stöd de behöver. Som en del av detta team får du en vardag där vi alla arbetar för att skapa en trygg och tillgänglig lärmiljö för varje elev. Almåsskolan erbjuder också nya lokaler för elevhälsa, bamba, personal och administration, och med en fritidsgård och ett bibliotek i samma byggnad har vi skapat en plats som verkligen gynnar både elever och personal i deras dagliga arbete och trivsel.
Välkommen att söka dig till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Som specialpedagog på Almåsskolan blir du en viktig del av vårt specialpedagogiska team, som består av två speciallärare och en specialpedagog. Vi arbetar nära tillsammans och delar upp uppgifterna så att vi drar nytta av varandras styrkor och kompetens, vilket skapar en flexibel och stöttande arbetsmiljö.
I rollen kommer du att samarbeta med lärare, resurspedagoger och elevhälsoteamet för att skapa en tillgänglig och inkluderande miljö där alla elever i årskurs 4-9 får de bästa förutsättningarna att lyckas. Din roll kommer främst att vara specialpedagogiskt inriktad mot handledning av lärare och genomförande av kartläggningar. Samtidigt förväntas du även arbeta direkt med elever, både i grupp och individuellt, för att vi som team ska kunna möta deras behov på bästa sätt. Detta helhetsperspektiv gör arbetet meningsfullt och givande, och bidrar till att varje elev får rätt stöd för att lyckas.
Du kommer att utveckla strategier som hjälper oss att skapa en positiv lärmiljö, både genom insatser i klassrummet och genom förebyggande arbete tillsammans med kollegorna. Genom ditt stöd till lärarna och ditt nära arbete med eleverna är du med och gör en verklig skillnad i skolvardagen.
En del av ditt arbete är också att kartlägga och bedöma elevers behov av särskilt stöd, samt att utforma och följa upp åtgärdsprogram. Genom att analysera både elevernas resultat och skolmiljön ser du var vi kan göra förbättringar och föreslår insatser som gynnar både den enskilda eleven och hela gruppen.
Som en del av vårt elevhälsoteam bidrar du med din specialpedagogiska kompetens och stödjer arbetet med att genomföra anpassningar så att alla elever får rätt förutsättningar att trivas och utvecklas. Du kommer också att dokumentera möten och observationer för att säkerställa att vi tillsammans ger eleverna det stöd de behöver.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en erfaren specialpedagog med en specialpedagogexamen och gärna också en lärarexamen för årskurserna 4-9. Erfarenhet av att arbeta med denna åldersgrupp inom grundskolan ses som mycket värdefullt. På Almåsskolan strävar vi efter en positiv och inkluderande arbetsmiljö, och vi ser gärna att du, genom ditt engagemang och din yrkeskompetens, bidrar till detta.
För att lyckas i rollen är du en person som ser möjligheter i utmaningar och inspirerar både elever och kollegor att göra detsamma. Du har en välutvecklad kommunikativ förmåga och kan anpassa ditt budskap efter situation och mottagare, vilket gör att du bygger starka, förtroendefulla relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. I rollen som specialpedagog förväntas du vara trygg i din kompetens och erfaren, särskilt inom pedagogiska kartläggningar och att utforma åtgärdsprogram som stöttar elevernas utveckling på ett strategiskt sätt.
Du kommer att samarbeta nära med lärarna och handleda dem i anpassningen av undervisningen, och därför ser vi att du har god vana av att coacha och stötta kollegor i deras pedagogiska utveckling. Du arbetar strukturerat och följer upp dina insatser noggrant, med målet att skapa hållbara resultat som bidrar till en långsiktig, kvalitativ utveckling för både elever och skolan.
För att trivas i denna roll är det viktigt att du uppskattar ett nära samarbete med kollegor och att du även är självgående när arbetet kräver det. Med ditt engagemang och din arbetsglädje skapar du en arbetsmiljö där elever och kollegor känner sig inspirerade och stöttade. Erfarenhet av formativ bedömning och utveckling av lektionsdesign för en inkluderande lärmiljö är meriterande och ses som en viktig resurs för teamet.
ÖVRIGT
Legitimation eller examensbevis bifogas ansökan
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carina Larsson
031-315 95 02
Lärarförbudet
031-27 09 09
Lärarnas riksförbund
031-273701
Agneta Johansson
0707-690520
Marcus Lundqvist
031-7950503
Ulrika Gustafsson
Monika Peschardt
Åsa Rodéhn
Lärarförbundet
031-270909
Solveig Strömbom
031-315 20 48