OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
-Ett jobb med plats för växtkraft och utveckling
Vill du ha en huvudroll i en organisation som växer och utvecklas? I Krokoms kommun har du chansen att göra skillnad på riktigt! Vill du arbeta för att alla elever ska få en möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling samt lära för livet? Då ska du läsa vidare och söka jobbet!
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Barn- och utbildningsförvaltningen, med ca 800 medarbetare och 18 rektorer, ansvarar för verksamheten i grundskola F-9, grundsärskola, fritidshem och förskola samt kost och lokalvård. . Var femte invånare är barn eller skolungdom yngre än 12 år. Vi har 16 grundskolor och 21 förskolor spridda över hela kommunen.
Välkommen till Föllinge skolområde! Här finns totalt tre landsbygds-/byskolor med ca 160 elever från 6-16 år i ett och samma rektorsområde. Vi är ett område med ett stort utvecklingsdriv och ett pågående och framgångsrikt utvecklingsarbete där vi samarbetar med nationellt framstående kompetenser inom bl.a. didaktik, betyg och bedömning och kollegial skolutveckling.
En dag som specialpedagog
Cederbergsskolan beskrivs kanske bäst som något så unikt som en byskola i F-9 format. Genom att arbeta på en skola med totalt 120 elever från F-9 skapas unika möjligheter att möta och skapa en relation med alla elever och vuxna. Just relationer och skolans kultur är hög prioritet i vårt arbete. Alla pedagoger i F-9 jobbar tillsammans i utvecklingsarbete och vardag, vilket gör att vi har hela skolan som perspektiv och kan tänka långsiktigt för både elev och organisation.
Huvuduppgiften i uppdraget är att vägleda, handleda och inspirera skolans pedagoger till vidareutveckling av arbetet med våra elevers måluppfyllelse i såväl ämneskunskaper som livskunskap.
I rollen förväntas du att hålla koll på aktuell forskning inom skolans område och inspirera och lotsa våra pedagoger till att hitta framgångsrika metoder. Genomföra pedagogiska kartläggningar, läs- och skrivutredningar samt matematikutredningar.
Andra viktiga uppdrag är att vara en kugge i skolans elevhälsoteam samt tillsammans med pedagogerna jobba aktivt med grupp- och klassrumsklimat för elevers trygghet och studiero.
Inlärning kan ske på många sätt och alla elever är olika och har olika behov. Du kommer hela tiden få omedelbar feedback på din insats i form av nyfikna frågor, ögonbryn som höjs, skratt och samtal som uppstår.
Din kompetens
Vi söker dig med specialpedagogexamen.
Det är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet kring skolans sociala-, pedagogiska- och fysiska miljö samt god vana att observera, kartlägga och analysera elevers situation på skolan.
Du har en god samarbetsförmåga och ett inkluderande förhållningssätt samt kunskap kring samspelets och kommunikationens betydelse för elevers utveckling.
Du är väl förtrogen med gällande styrdokument och är van att uttrycka dig i tal och skrift. Vidare har du god vana att dokumentera ditt arbete och en positiv inställning till det systematiska kvalitetsarbetet.
Det är meriterande om du har förankring i samisk kultur och har traditionella samiska kunskaper samt talar något samiskt språk.
Övrig information
Tillsvidareanställning på 50-100%
Tillträde inför höstterminen 2022
Sista ansökningsdatum 2022-05-15.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.