Specialpedagog till förskolan

Specialpedagog till förskolan

Arbetsbeskrivning

Om Utbildningsförvaltningen
Utbildningsförvaltningen är Linköpings kommuns största förvaltning. Vi ansvarar för utbildningen från förskola till vuxenutbildning. Vi är totalt drygt 6000 medarbetare som tillsammans drar nytta av varandra. Vi är måna om att våra verksamheter ska genomsyras av både god kvalitet och professionalitet.

Här finns gott om utrymme för att både växa i din yrkesroll och bidra till att Linköping blir en plats där alla trivs. Vill du vara med och ge Linköpings invånare de bästa förutsättningarna för att kunna växa och utveckla sina kunskaper? Då är vi rätt för dig.Om arbetsplatsen
Vi söker nu en specialpedagog med uppdrag i förskolan. Uppdraget är fördelat mellan rektorsområde Skeda/Slaka/Vallastaden/Mjärdevi förskolor och rektorsområde Ryd förskolor. 

Förskoleområde Slaka/Skeda/Vallastaden/Mjärdevi består av sju förskolor som tagit ställning för ett utforskande och projekterande arbetssätt. Vi arbetar utifrån ett gemensamt, övergripande tema som mynnar ut i en rad olika projekt på våra förskolor, där barns nyfikenhet och delaktighet är viktiga värden. En förutsättning för att kunna arbeta projekterande är den pedagogiska dokumentationen. Genom den reflekterar vi för att upptäcka och fånga barnens nyfikenhet och frågor. Pedagogisk dokumentation hjälper oss dessutom synliggöra lärprocesser där vi kan se barnens förändrade kunnande, vilket ligger till grund för hur vi fortsatt utmanar dem och utvecklar undervisningen. I vårt område ser vi den pedagogiska miljön som en viktig del i barns lärande och strävar efter att den ska väcka nyfikenhet, förundran och utmana till utforskande. Vi vill att du delar vår syn på att miljön ska utformas så att den är tillgänglig, tydlig och tilltalande. Hos oss är det viktigt att barnen ges möjlighet att vara kreativa, uttrycka sig och förundras genom de hundra språken.

Förskoleområde Ryd består av fem förskolor. Inom Ryds förskolor arbetar vi för att alla barn ska få bli sina bästa jag. Vår barn- och kunskapssyn bygger på att barn är kompetenta och att de behöver befinna sig i lustfyllda, kreativa och meningsfulla sammanhang för att lärandet ska bli så långsiktigt som möjligt – ett livslångt lärande. Vi arbetar aktivt för att ständigt vara så nära barnen som möjligt i deras undersökande och frågor. Vi utgår från barnens styrkor då alla barn har unika kompetenser och unika bidrag till gruppen. Vi delar in oss i mindre grupper under dagen vilket möjliggör att varje barn får lättare att komma till tals, får mera utrymme och ro i leken och i sitt eget utforskande.

Arbetsbeskrivning
Som specialpedagog har du helhetsbilden för förskoleområdet vad gäller pedagogisk kartläggning av enskilda barn och barngrupper i behov av särskilt stöd. Du upprättar och följer upp handlingsplaner på både grupp- och individnivå samt handleder och stöttar arbetslag i arbetssätt och metoder. Du är även ett stöd i att utveckla verksamheten och skapa lärmiljöer där utveckling och lärande främjar alla barn. Uppdraget är fördelat mellan rektorsområde Skeda/Slaka/Vallastaden/Mjärdevi förskolor och rektorsområde Ryd förskolor. Din arbetstid fördelas 50/50 mellan rektorsområdena men du kommer organisatoriskt sett tillhöra förskolor Skeda/Slaka/Vallastaden/Mjärdevi förskolor.

Specialpedagogen agerar på såväl individnivå, som på grupp- och organisationsnivå, beroende av behov och lokala anpassningar. Specialpedagogen blir en samtalspartner och rådgivare för barn, kollegor, förskolechef, vårdnadshavare och andra berörda parter i såväl frågor kring stödverksamhet som pedagogiska frågor. I uppdraget ingår även att vara delaktig i områdets kompetensutveckling och att följa med i aktuell teori och forskning och sprida den till förskolorna.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lärarlegitimation, specialpedagogexamen och flerårig erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan.

Du har ett positivt förhållningssätt och tillför entusiasm och energi i arbetet. Du skapar delaktighet och har en god samarbetsförmåga. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter som kan uppstå. Du har god insikt i hur människor tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskap till andra. Du är trygg i dig själv, ser relationer i dess rätta perspektiv och har förmåga att sätta dig in i andra människors situation. Vidare tar du ansvar för att planera och organisera aktiviteter på ett effektivt sätt. 

Du som har en utfärdad lärarlegitimation samt behörighetsförteckning, vänligen bifoga dessa som filer tillsammans med dina ansökningshandlingar när du söker tjänsten. Är du utbildad lärare men ännu inte har ansökt om lärarlegitimation, vänligen bifoga utbildningsintyg. Är du under utbildning till lärare, bifoga studieintyg på hittills avslutade kurser vid högskola eller universitet.

Information om tjänsten
Tillträde: 2023-01-01

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 10081

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 september 2022
  • Ansök senast: 3 oktober 2022

Liknande jobb


Specialpedagog 40%

Specialpedagog 40%

22 november 2024

Specialpedagog till Matteusskolan

Specialpedagog till Matteusskolan

22 november 2024

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

21 november 2024

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

21 november 2024