OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Vi söker dig som vill arbeta i ett skickligt elevhälsoteam med specialpedagogiska uppgifter. Som specialpedagog möter du elever med olika typer av utmaningar och arbetar också med stöd till lärare och mentorer. Du kommer arbeta systematiskt, förebyggande och med frågor som dyker upp i löpande verksamhet. Kartläggning av elevers studiesituation, stödbehov och anpassningar ingår i rollen. Kommunikation med skolans ledning, skolpsykolog, vårdnadshavare samt externa kontakter med myndigheter förekommer också. Du kommer ingå i ett starkt team med tydliga rutiner för stöd till både elever och personal. Teamet präglas av öppenhet och nära samarbete.
Våra skolor arbetar efter en gemensam pedagogisk modell, som utgörs av vår idé, vår vision, vår värdegrund och åtta kännetecken. Modellen vägleder oss i vårt arbete för att bidra till våra studerandes kunskaper, personliga utveckling och lärande. Den fokuserar på goda effekter för lärande och kunskapsutveckling.
Våra skolor arbetar med en stark värdegrund för samhällsförbättring och lika värde. Därför är det viktigt för oss att du delar vår värdegrund.
Kvalifikationer
För denna tjänst förväntar vi oss att du har adekvat högskoleutbildning och fullgjord specialpedagogutbildning.
Vi söker dig som är flexibel, trygg, kommunikativ, lyhörd och kan välja olika angreppssätt för att hitta lösningar. Du är prestigelös och trivs i en miljö där vi samarbetar och hjälps åt.
För att passa i rollen är du trygg med att handleda pedagogisk personal och informera om lämpliga arbetsformer för elever med behov av anpassningar och stöd.
I våra skolor är det personliga mötet är viktigt. Du bör därför trivas med att arbeta med ungdomar och att stödja dem i sin utveckling mot starkare självkänsla och egenmakt.
Vi värdesätter din förmåga att möta eleverna utifrån deras kunskaper och behov samt förmågan att skapa goda relationer.
Du är nyfiken och arbetar aktivt för att varje elev ska utvecklas så långt det är möjligt utifrån sina förutsättningar.
Det är viktigt för oss att du motiveras av att utmana dig själv, dina kollegor och elever för att bidra till din egen såväl som skolans och elevernas utveckling.
Villkor
Anställningsform: vikariat
Omfattning: 75-100 %
Tillträde: 1 oktober eller tidigare
Kontakt: Susanna Bergholm: susanna.bergholm@grillska.se
Vi eftersträvar en arbetsplats med jämlikhet, jämställdhet och mångfald.
Inför anställning begär vi alltid registerutdrag från polisen. Du kan beställa blanketten från polisens hemsida. Beställ gärna utdraget i förväg då viss handläggningstid förekommer.
Vid övertalighet inom Stadsmissionens skolstiftelse kommer utannonserad tjänst i första hand att erbjudas anställda inom stiftelsen.
Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Om Grillska gymnasiet ORT (Beskriv kortfattat arbetsplatsen. Max 300 tecken)
Stadsmissionens skolstiftelse är en idéburen organisation som driver gymnasieutbildning på Grillska gymnasiet och Grillska gymnasiesärskolan och vuxenutbildning på Stadsmissionens folkhögskola och Stadsmissionens yrkeshögskola. Med cirka 3000 studerande är vi en av Sveriges största idéburna skolaktörer.
Stiftelsen arbetar efter en pedagogisk modell med gemensamma aktiviteter och arbetssätt. Det innebär bland annat att våra utbildningar präglas av samhällsengagemang, entreprenörskap och hälsa och har en tydlig verklighetsanknytning.
Att vara idéburen innebär framför allt att vi inte styrs av några andra intressen än vår idé - att utbildning gör skillnad. Gymnasieskolorna är friskolor som drivs i stiftelseform, vilket innebär att det inte finns någon ägare som tar ut vinst. Eventuellt överskott går till utveckling av verksamheten.
Stiftelsegrundaren Stockholms stadsmission har drivit utbildning redan 1857 och vi delar samma grundläggande, humana människosyn och värdegrund.
Genom utbildning kan vi förebygga utanförskap och stärka individens tro på sig själv och sin egen förmåga och arbeta mot vår vision om en skola för ett mänskligare samhälle.