Specialpedagog till Hammarbyskolan södra

Specialpedagog till Hammarbyskolan södra

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Hammarbyskolan södra är en f-9 skola som ligger i södra Stockholm.

Skolan har idag 850 elever i förskoleklass och grundskola. I organisationen finns även en stor fritidshemsverksamhet med flera avdelningar och en väl fungerande fritidsklubb. Skolan har nyrenoverade lokaler och en nyrenoverad skolgård med många möjlighet till lek och motorisk träning. Skolan har vuxit under de senaste fem åren, från en f-6-skola med 200 elever, och förväntas inom några år vara fullt utvecklad med ca 1000 elever. På Hammarbyskolan södra möts du av glädje och ett öppet samt välkomnande klimat. Det är en skola där alla ska kunna lyckas. Du möts av välutbildad personal med lång erfarenhet och stort engagemang för att skapa förutsättningar för elevernas framgång. Under åren 2019 och 2020 genomgår all personal på skolan utbildning i "preventiva inkluderande lösningar" tillsammans med Magelungen Akademi. Detta för att skapa en gemensam grund att stå på och därigenom utveckla undervisningen för att nå alla elevers utvecklingspotential. Hammarbyskolan södra är en skola för elever med olika bakgrund och förutsättningar. Personal och skolledning har höga och positiva förväntningar på våra elever. Trygghet, trivsel och god hälsa är avgörande för att våra elever ska nå goda resultat i skolan. I vårt gemensamma elevhälsoarbete har vi fokus på förebyggande och hälsofrämjande arbete. Organisationen har tillagningskök med två kockar och ett eget skolbageri, vilket innebär att vi får mat lagad från grunden varje dag. Detta bidrar till elevernas möjlighet till lärande under hela skoldagen. Lägg till länk till skolan. http://hammarbyskolansodra.stockholm.se

Arbetsbeskrivning
Du bidrar med specialpedagogiskt stöd för skolans personal och elever genom att tillsammans med rektor ha det övergripande ansvaret för arbetet kring elever i behov av särskilt stöd. Du är en samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för kollegor samt vårdnadshavare och andra berörda yrkesutövare. Utifrån behov genomför du elev- och klassobservationer och återkopplar till berörd personal. Du genomföra pedagogiska utredningar och analyserar elevers utmaningar och styrkor på organisations-, grupp- och individnivå. Du deltar även i arbetet med att upprätta och genomföra åtgärdsprogram tillsammans med personal från skolan i samverkan med vårdnadshavare samt ansvarar för att åtgärdsprogram kontinuerligt följs upp och utvärderas. Du ger stöd vid övergångar, såväl intern och externa och har kontakt med andra skolformer och institutioner, såsom habilitering, logopeder och barn- och ungdomspsykiatrin. Du genomföra kartläggningar och screeningar, samt analyserar och återkopplar dessa till berörd personal. Vidare bidrar du till pedagogisk utveckling genom att utveckla kvaliteten i organisationen och bedriva utvecklingsarbete samt arbeta med förebyggande insatser. Utifrån behov handleder du för att utveckla verksamhetens lärandemiljöer. Du deltar i nätverksträffar i Stockholms stad och deltar i elevhälsoteamet med specialpedagogisk kunskap. Du har ett övergripande ansvar över dokumentation av pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram samt stöttar berörd personal i dokumentationsprocessen. Du skriver även ansökningar om verksamhetsstöd.

Kvalifikationer
Du har specialpedagogutbildning och dokumenterad erfarenhet av specialpedagogiskt arbete i förskoleklass, grundskolan och fritidshem.

Du är en professionell specialpedagog som har elevens bästa i fokus. Du har goda kunskaper inom neuropsykiatri och lärmiljöer för att kunna bistå med handledning och samtal för såväl elever, vårdnadshavare och personal. Du har god samarbetsförmåga och är tydlig i ditt handlande. Vidare har du god kommunikativ förmåga och har en väl utvecklad förmåga att utreda och dokumentera elevers möjligheter och utmaningar exempelvis i pedagogiska utredningar. Du ser lösningar i situationer som kan vara svårhanterliga och har förmåga att se situationer ur olika perspektiv samt drar nytta av detta i din yrkesroll. Du har erfarenhet av att leda utvecklingsarbete i skolan, förskoleklass och fritidshem samt att organisera för att leda specialpedagogisk team i struktur och utveckling. Du ges stor frihet att utföra ditt yrke och är därmed redo att ta det ansvar det innebär. Du kommer att möta många människor i olika arenor och behöver därmed god samarbetsförmåga för att kunna hantera de situationer som uppstår. För att genomföra dina arbetsuppgifter behöver du vara strukturerad och i ditt arbete ha god förmåga till analys på flera plan men främst genom problemlösning. Du behöver i din handledning kunna vara tydlig och även visa på god förmåga för ledarskap.

Du är en professionell specialpedagog som har elevens bästa i fokus. Du har goda kunskaper inom neuropsykiatri och lärmiljöer för att kunna bistå med handledning och samtal för såväl elever, vårdnadshavare och personal. Du har god samarbetsförmåga och är tydlig i ditt handlande. Vidare har du god kommunikativ förmåga och har en väl utvecklad förmåga att utreda och dokumentera elevers möjligheter och utmaningar exempelvis i pedagogiska utredningar. Du ser lösningar i situationer som kan vara svårhanterliga och har förmåga att se situationer ur olika perspektiv samt drar nytta av detta i din yrkesroll. Du har erfarenhet av att leda utvecklingsarbete i skolan, förskoleklass och fritidshem samt att organisera för att leda specialpedagogisk team i struktur och utveckling. Du ges stor frihet att utföra ditt yrke och är därmed redo att ta det ansvar det innebär. Du kommer att möta många människor i olika arenor och behöver därmed god samarbetsförmåga för att kunna hantera de situationer som uppstår. För att genomföra dina arbetsuppgifter behöver du vara strukturerad och i ditt arbete ha god förmåga till analys på flera plan men främst genom problemlösning. Du behöver i din handledning kunna vara tydlig och även visa på god förmåga för ledarskap.

Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Specialpedagog 40%

Specialpedagog 40%

22 november 2024

Specialpedagog till Matteusskolan

Specialpedagog till Matteusskolan

22 november 2024

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

21 november 2024

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

21 november 2024