OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en legitimerad, erfaren och driven specialpedagog som vill vara delaktig i det förebyggande, strategiska och operativa arbetet på såväl individ-, grupp och organisationsnivå? Gillar du att arbeta med skolutveckling tillsammans med övrig personal och elevhälsan? Ser du dig själv som en medarbetare som bidrar med kunskaper, som är lösningsfokuserad och som tänker utanför boxen? Har du kunskaper om olika kartläggnings- och screeningmetoder som bidrar till att synliggöra hur vi kan ge stöd till elever och lärare för att höja kunskapsresultat?
Då har vi jobbet till dig på Kymlingeskolan!
Om Kymlingeskolan
Kymlingeskolan är en välfungerande skola, med gott rykte, goda resultat, studiemotiverade elever och en positiv och engagerad personalgrupp. Drygt hälften av våra elever har en annan kulturell bakgrund och vi ser vår mångfald som en styrka som vi tar vara på.
Kymlingeskolan har sedan starten 2014 vuxit från färre än 100 elever till att i dagsläget överstiga 500. Vi befinner oss i ett utvecklingsskede där vi går från den lilla till den stora skolan och där vi arbetar med att utveckla rutiner och struktur inom skolan för att skapa ännu högre kvalitet och systematik runt elevernas lärande.
Vi lägger fokus på vårt kvalitetsarbete, eftersom vi tror att goda och effektiva rutiner är en viktig förutsättning för en väl fungerande skola. En tydlig struktur frigör tid och energi till vårt uppdrag, att främja lärande och ge eleverna en bra utbildning.
Skolans elevhälsoteam består av specialpedagog, speciallärare, skolkurator, skolpsykolog, skolsköterska och skolledare. I år har vi påbörjat ett utvecklingsarbete för att öka det tvärprofessionella samarbetet inom teamet och även med övrig personal i skolan.
Skolans värderingar sammanfattas i ordet KRAM: Kunskap, respekt, ansvar och motivation och finns mer beskrivet på vår webbplats www.kymlis.se/kram.
Arbetsbeskrivning
Vi ser att du främst arbetar i förebyggande och främjande syfte men kommer även att arbeta åtgärdande. Du bidrar med din specifika kunskap i utredningar av särskilt stöd, med upprättande av åtgärdsprogram och även med den dokumentation som kopplas till ansökan av tilläggsbelopp i samråd med skolans pedagoger och med EHT.
Du arbetar med att ge våra elever specialpedagogiskt stöd genom ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd på grupp- och individnivå, men även med handlednings- och utbildningsinsatser som riktas mot pedagogerna på skolan inom olika områden.
Du ingår i skolans elevhälsoteam och tar stöd av styrdokument, forskning samt egna kunskaper och erfarenheter och bidrar med din kompetens och ditt specialpedagogiska perspektiv i skolans övergripande EHT-arbete. Vår ambition är att öka det förebyggande arbetet med tidiga insatser för våra elever.
Vilka uppgifter och ansvarsområden som blir just dina, bestämmer vi tillsammans utifrån dina tidigare erfarenheter, dina styrkor och de idéer du vill tillföra skolan. Vi har höga förväntningar på dig och ditt engagemang och kan i gengäld lova dig ett spännande uppdrag, där du kommer ha en viktig roll i vidareutvecklingen av vår skola.
Kvalifikationer
Du har en lärarlegitimation för grundskola F-6 och en specialpedagogexamen, samt flera års yrkeserfarenhet. Du har stora kunskaper inom det specialpedagogiska området och har ett engagemang för skolfrågor. Det syns och märks att du gillar att vara bland elever och har lätt att skapa bärande relationer till dem och deras vårdnadshavare. Du kan ta ansvar för och leda möten med vårdnadshavare eller med andra aktörer som skolan samverkar med, på egen hand eller tillsammans med annan personal.
Du har lätt att samarbeta med andra och har ett positivt, lösningsinriktat och konstruktivt förhållningssätt till ditt uppdrag. Du har en stark tro på att alla elever kan lyckas om man ger dem goda förutsättningar. Du är väl inläst på de styrdokument som reglerar vårt arbete med eleverna, har lätt att kommunicera i tal och skrift samt kan formulera dig tydligt, respektfullt och etiskt för att skapa förtroende hos pedagoger, vårdnadshavare och elever.
Det är mycket meriterande om du har kunskaper om olika sätt att genomföra olika kartläggningar/screening, analyser och bedömningar på egen hand och tillsammans med annan personal, samt vana av att arbeta på en mångkulturell skola med både nyanlända elever och elever som ännu inte har etablerat ett starkt svenskt språk.
Varmt välkommen med din ansökan!