OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Manillaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har hörselnedsättning. Skolan ligger på Kungsholmen i Stockholm. Manillaskolan är en av fem regionala specialskolor i Sverige. Skolan som har ca 70 elever från och med förskoleklass till och med år 10. På vårt fritidshem finns ca 45 barn. Manillaskolan är en tvåspråkig skola med teckenspråk och talad svenska där vårt gemensamma språk är teckenspråk. Vid Manillaskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning och grund- och särskolans kursplan, beroende på elevens individuella behov. Undervisning-, miljö- och kommunikation är anpassad med utgångspunkt från varje elevs behov. Med våra två språk lägger vi på Manillaskolan stort värde på våra två språkmiljöer - den teckenspråkiga och den talspråkliga. Personalgruppen är ungefär lika stora inom båda språkmiljöerna.
ARBETSUPPGIFTER
Vi behöver komplettera vårt elevhälsoteam med ytterligare en specialpedagog på 50%. Tjänsten kan kombineras med ett vikariat som specialpedagog på 50% som vi också rekryterar till nu.
Som specialpedagog tillhör du Manillaskolans elevhälsoteam där du och ytterligare en specialpedagog har ett nära samarbete med rektor, biträdande enhetschefer, kurator, skolsköterska, logoped, psykolog, SYV och övriga pedagoger på skolan. Som specialpedagog ska du kunna hantera elevernas kunskapsutveckling och måluppfyllelse på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge stöd ur ett specialpedagogiskt perspektiv till elever och medarbetare, följa upp elevernas kunskapsutveckling, skriva pedagogiska utredningar och arbeta med dokumentation av åtgärdsprogram osv. Du förväntas arbeta proaktivt och driva det specialpedagogiska arbetet på skolan tillsammans med din kollega.
Tillsammans med övriga medarbetare har du ansvar för att främja ett positivt samarbetsklimat i skolverksamheten.
KVALIFIKATIONER
Du som söker är specialpedagog. Som person är du drivande och har ett lösningsorienterat arbetssätt. Arbetet ställer höga krav på att du har en god analytisk förmåga samt tar egna initiativ. Du har även god samarbetsförmåga och erfarenhet av att arbeta i interprofessionella team. Du har god erfarenhet av att ge handledning och rådgivning. Ditt arbete är väl förankrat med den senaste specialpedagogiska forskningen. Du har god skriftlig svenska. Du har god teckenspråkskompetens, vi är en tvåspråkig skola med såväl svenska som svenskt teckenspråk.
Du bör även ha:
- tidigare erfarenhet av undervisning av elever med dövhet/hörselskada.
- pedagogisk kompetens och erfarenhet av arbete med elever med flerfunktionsnedsättningar.
- goda kunskaper om skolans styrdokument och de funktionshinderpolitiska målen.
- flexibilitet och vilja till rörlighet och utveckling.
- har vana att skriva pedagogiska utredningar och analysera resultat.
Det är särskilt meriterande om du har:
- erfarenhet av arbete med elever med synnedsättning, utvecklingsstörning och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
- kunskap av hur man stärker elevers utveckling och lärande med hjälp av digitala läroverktyg.
- kunskap om läs- och skrivsvårigheter samt språkliga svårigheter hos barn.
- erfarenhet av flerspråkiga miljöer och av att arbeta med elever från olika kulturer.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.