OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Krokoms kommun växer framtidstron och befolkningen ökar tack vare att människor både flyttar hit och stannar kvar. Här är det nära till både stad och landsbygd, fjäll, sjö och skog. Krokom är en barnrik kommun där en femtedel av invånarna är 16 år eller yngre.
Under kommande tre år har vi på Nyhedens 7-9 skola i Krokom ett fantastiskt utgångsläge då vi med bidrag från SPSM genomför projektet: "Steget före - Inkludering i praktiken. Elevers, pedagogers och skollednings arbete mot en skola för alla".
Krokom kommuns gemensamma vision "Vi gör plats för växtkraft" speglar den specialpedagogiska funktion det nu är aktuellt för oss att förstärka. Du kommer att ha ett nära samarbete med skolans befintliga specialpedagog och tillsammans med henne arbeta med inkludering i praktiken. Inkluderingsarbetet kommer att vila på lärares forskning i praktiken samt planeras, studeras, dokumenteras och utvärderas via ett relationellt perspektiv på specialpedagogik. Vi kommer bland annat att filma lektioner för att synliggöra inkluderings och bedömningsprocesser. Synliggörandet av hur elever skapar mening hjälper lärare att skapa bättre förutsättningar för inkludering och en mer rättvis bedömning av eleverna.
Vi har förberett oss väl och bland annat skapat organisatoriska möjligheter för lärare, med stöd och handledning från specialpedagog, att forska i sin egen praktik för att skapa inkluderande arbetsformer och ett ökat lärande både för elever samt lärare.
Nyhedens skola har tre arbetslag där vi försöker specialisera oss kring olika typer av funktionsnedsättningar där nuläget avgör vilken specialpedagogisk kompetens som man har störst behov av i respektive arbetslag.
Vi letar efter dig som står för ett modernt relationellt ledarskap som möjliggör ärlighet i möten och handledning av skolans personal.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som har specialpedagogisk kompetens och lärarbakgrund. Utifrån ett demokratiskt förhållningssätt till elevers förmågor kommer du att tillsammans med alla kollegor vara delaktig i att utveckla elevernas lärandemiljö. Du är en värdefull person i skolans elevhälsoteam som träffas flera gånger per vecka.
Utöver arbetet med inkludering i praktiken kommer du även att arbeta med
- att säkra upp skyndsam utredning/kartläggning enligt skollagen inför eventuella åtgärdsprogram.
- att stötta och handleda pedagoger i utformningen av kartläggning, behov och åtgärdsprogram.
- att tillsammans med skolområdets specialpedagoger vara en länk i arbetet runt mottagandet av våra nya elever samt överlämnande till gymnasieskolorna.
- att vara rektors samarbetspartner i skolans pedagogiska utvecklingsarbete, samt vara behjälplig med nyheter från skolverket och relevant aktuell forskning.
Kvalifikationskrav
Specialpedagog med lärarutbildning eller motsvarande kunskaper.
Vi fäster stor vikt vid ditt intresse för att delta i utvecklingsarbete och din förmåga till samarbete.
Upplysningar
Inledningsvis är tjänsten en visstidsanställning från 2014-01-07 till 2014-12-31, därefter kommer vi att förlänga anställningen under 2015 och 2016 utifrån de medel vi beviljas av SPSM.
Vår projektansökan skickas på begäran till dig.
Anställningsdatum är 2014-01-07 eller enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdatum är 2013-12-15.