Specialpedagog till Nyvångskolans grundsärskola

Specialpedagog till Nyvångskolans grundsärskola

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


Barn- och skolförvaltningen arbetar för att skapa likvärdighet och goda förutsättningar för barn och elever att nå målen. Vi arbetar för en enhetlig och tydlig styrning för skola och förskola och en ändamålsenlig och effektiv organisation. Vidare strävar vi efter att skapa förbättrade förutsättningar för utveckling och kvalitet i verksamheten.



Om oss
Nyvångskolan F-9 tillhör utbildningsområde 6 i Lunds kommun och ligger centralt i natursköna Dalby.

Skolan har ca 900 elever, 130 anställda, fyra fritidshemsavdelningar för elever i åk F-3 samt en fritidsklubb för elever i åk 4-6 samt grundsärskola åk 6-9. Skolbyggnaderna är omgivna av grönytor med mycket träd, buskar och gräsmattor där eleverna varje dag har möjlighet att leka och idrotta både på sina raster och på schemalagda rörelsepass. 

För oss på Nyvångskolan är det viktigt att eleverna känner lust att lära och inflytande över sitt eget lärande, under skoltid såväl som i fritidshemmet. Elevdemokrati har länge varit skolans profil och vi arbetar aktivt med elevinflytande genom olika elevstyrda råd som driver särskilda frågor och utvecklingsområden. På råden diskuterar elever och lärare tillsammans frågor som rör arbetsmiljö, undervisning, vänskap och hälsa.           

Nyvångskolans övergripande utvecklingsarbete fokuserar på att tillgängliggöra lärmiljön för alla våra elever och genom detta skapa bästa möjliga förutsättningar för delaktighet, lärande och trygghet. Som medarbetare på Nyvångskolan är du en självklar del av skolans kollegiala utvecklingsarbete. Nya tankar och perspektiv är alltid välkomna och vi erbjuder alla pedagoger kompetensutveckling.

                                 

Arbetsuppgifter
Som specialpedagog i grundsärskolan kommer du att arbeta aktivt med kunskaper och färdigheter till barn och elever i behov av särskilt stöd. Du arbetar med pedagogiska kartläggningar av situationen kring dessa elever och ges stora möjligheter att utveckla och leda gruppens pedagogiska utvecklingsarbete.

Grundsärskolan är en liten enhet med två arbetslag och 12-16 elever i årskurs 6-9. Samarbete i och mellan lagen samt med grundskolan blir en självklar del i det dagliga skolarbetet. Tillsammans kommer ni att forma och utveckla verksamheten i grundsärskolan utifrån gällande mål och styrdokument. Inom ramen för uppdraget driver du ett aktivt inkluderingsarbete i alla frågor, särskilt avseende elever med behov inom det neuropsykiatriska området. Du arbetar för att eleven ska känna sig så delaktig och självständig som möjligt i alla sammanhang. Målsättningen är att alla elever ska ges möjlighet att lyckas i skolan.

Våra specialpedagoger ingår i skolans elevhälsoteam och har ett nära samarbete med lärare där ni tillsammans hittar olika vägar att föra arbetet med särskilt stöd och extra anpassningar framåt. Förutom undervisning ingår även handledning till lärare och elevassistenter, liksom utredningsuppdrag och uppföljning enligt styrdokumentens inriktning. Du bistår med hjälp i utvecklingsplaner och åtgärdsprogram och vid behov deltar du också i elevvårdskonferenser.

Du har kontakt med andra institutioner och är involverad i överlämning och uppföljning vid övergångar till andra skolenheter. Kontinuerlig kontakt och samverkan med vårdnadshavare är också en viktig del i ditt uppdrag.

Vi söker dig som
Vi söker dig som är utbildad specialpedagog/speciallärare för grundsärskola. Lärarexamen för grundskolan och kompetens inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är ett absolut krav. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat som specialpedagog/speciallärare i grundsärskola och har en bred erfarenhet av inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vidare är du förtrogen med vanligt förekommande test- och analysverktyg inom det specialpedagogiska området, såväl som med kompensatoriska hjälpmedel.

Som person är du engagerad och förtroendeingivande, med ett stort intresse för elevhälsa och skolutveckling. Du har ett öppet och kreativt förhållningssätt och anpassar ditt arbete efter elevernas behov. Uppdraget genomsyras av ett nära arbete tillsammans med kollegor i elevhälsoteamet, lärare och vårdnadshavare och därför är det viktigt att du har mycket lätt för att samarbeta. Likaså krävs en mycket god kommunikationsförmåga, dels för att skapa fungerande relationer med elever och vårdnadshavare men också för att kunna handleda och utbilda skolans lärare och elevassistenter.

Då vi tillämpar löpande urval ser vi gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.

För att få arbeta med barn inom skola och förskola behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Barn- och skolförvaltning
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 mars 2021
  • Ansök senast: 22 mars 2021

Liknande jobb


Specialpedagog 40%

Specialpedagog 40%

22 november 2024

Specialpedagog till Matteusskolan

Specialpedagog till Matteusskolan

22 november 2024

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

21 november 2024

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

21 november 2024