OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till utbildningsförvaltningen!
Hos oss har du möjlighet att göra skillnad för våra barn och elever. Vi ansvarar för cirka
18 000 barn och elever och jobbar varje dag för att de ska utvecklas och nå en ökad måluppfyllelse. Vi vill att barn kommer in i vår verksamhet som nyfikna kreativa ettåringar och lämnar oss som engagerade, kunniga och självständiga 19-20-åringar. Läs mer om vad som händer i våra skolor/förskolor på pedagog.vaxjo.se.
I vårt område har vi F-6-skolorna Ljungfälleskolan, Bäckaslövskolan, Torparskolan, Furutåskolan, Ingelstad skola, Nöbbele skola och Uråsa skola. Vi har även 7-9-skolan Teleborg Centrum och grundsärskolorna i Växjö kommun.
Till södra områdets övergripande elevhälsoteam söker vi nu en specialpedagog med inriktning mot grundskolan.
Som medarbetare hos oss är du viktig! Oavsett vilken roll du har i vår förvaltning kommer du, tillsammans med oss, arbeta för att bidra till en positiv utveckling för våra barn och elever.
ARBETSUPPGIFTER
Specialpedagogen ingår i det övergripande elevhälsoteamet på södra området som organiseras av administrativ chef, och tillsammans med skolsköterskor, speciallärare, skolpsykolog och kuratorer arbetar ni med elevhälsofrågor i ett helhetsperspektiv men också på individnivå. I rollen har du tillsammans med personal även samtal och återgivningar med vårdnadshavare.
Om du är en person som vågar utmana, har idéer och drivkraften att förändra, då är vi området för dig! Vi söker dig som är behörig specialpedagog.
Du kommer genom handledning stödja och utmana arbetslagen och de elevhälsoteam som finns på enheterna i arbetet med de elever som befinner sig i verksamheten. Du blir ett stöd i kartläggningen av lärsituationer, anpassningar samt den pedagogiska, sociala och fysiska miljön utifrån individ, grupp och organisation.
Vid behov deltar du i enheternas elevhälsoteam tillsammans med rektor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker i första hand dig som är behörig specialpedagog. För tillsvidareanställning som specialpedagog krävs specialpedagogexamen.
Som person är du professionell, ansvarstagande och har förmåga att engagera personalen, du är en tydlig ledare och du arbetar strukturerat utifrån gällande styrdokument. Du är beredd att utveckla dig själv i din roll som specialpedagog och bidra till att utveckla verksamheten på enheterna. Du har lätt för att kommunicera i både tal och skrift. Vi sätter stort värde på egenskaper som samarbetsförmåga, flexibilitet och initiativförmåga. Vi värdesätter också att du är social och har lätt för att skapa goda relationer till föräldrar och kollegor. Du har förmåga att skapa ett gott arbetsklimat med engagemang, nyfikenhet och trygghet i gruppen.
För tjänsten som övergripande specialpedagog i Södra området är det ett krav med körkort och tillgång till bil.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Det kan bli aktuellt med löpande intervjuer så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt.
Ansökan sker enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se).
Medtag utbildningsbevis och eventuell yrkeslegitimation vid intervju. För att bli aktuell för anställning behöver du visa två utdrag från belastningsregistret innan du anställs. Beställningsblanketter kan hämtas på www.polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag och du ska använda dels det som heter Arbete inom skola eller förskola (442.5) samt Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret (442.3).
För interna kandidater kan det bli aktuellt med annat tillträdesdatum. För mer information se Beslut gällande tidpunkt för byte av enhet vid rekrytering av intern kandidat inom utbildningsförvaltningen på intranätet.
Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.