OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
I Huddinge kommuns förskolor och skolor drivs vi av att skapa lärande för livet. Här får du som medarbetare utrymme att utvecklas genom att ta del av andras, och dela med dig av dina egna, erfarenheter och kunskaper. För vår övertygelse är att ju mer vi delar med oss av våra kompetenser, desto mer utrymme skapar vi för alla, såväl medarbetare som våra barn och elever, att växa.
Läs mer om Huddinge pedagogiska plattform https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/arbeta-i-skola-och-forskola/
Om arbetsplatsen
Sjötorpsskolan är en fantastisk 2-parallellig skola som ligger i Skogås med natur runtomkring. Till pendeltåget går du på strax under 10 minuter. Vi vill samla de bästa kompetenserna och söker nu dig som vill bidra med din kompetens som specialpedagog. På Sjötorpsskolan kommer du att samarbeta med engagerade och målinriktade kollegor. På skolan finns till hösten 12 klasser, en särskild undervisningsgrupp och vi håller precis nu på att bygga upp en grundsärskola som till en början kommer innefatta en klass. Det är sedan tänkt att vi ska låta vår grundsärskola växa. Det finns en välutvecklad fritidshemsverksamhet och ett trygghetsteam som arbetar bra och effektivt.
Sjötorpsskolan är en skola med knappt 350 elever i årskurserna F-6. Vår vision är Sjötorpsskolan - vi siktar högre. Våra värdeord är kunskap, trygghet och hälsa. Vi har ändamålsenliga lokaler. Om en månad kan vi börja använda vår helt nya skolgård och till hösten står en helt ny skolbyggnad för mellanstadiet färdig.
-
Arbetsuppgifter
På skolan finns ett välfungerande EHT där ett salutogent förhållningsätt råder och där professionerna på ett effektivt sätt bidrar med sina kompetenser. Vi strävar hela tiden mot att arbeta än mer förebyggande och främjande. Som specialpedagog arbetar du på organisations-, grupp- och individnivå. Du bidrar med din kompetens för att kartlägga lärmiljöer, förmågor och framgångsfaktorer samt utveckling av verksamhetens långsiktiga arbete. Arbetet består bland annat av specialpedagogiska bedömningar, överlämningar, kontakter och samverkan med aktörer inom skolan men också utanför, riktat stöd och handledning kring elever, samtal med vårdnadshavare och systematiskt arbete med utveckling av elevhälsans arbete tillsammans med resten av teamet. Att stötta pedagogerna i processen, från hur man skapar en god lärmiljö i klassrummet, kartläggningar, utredningar av särskilt stöd till ÅP, kommer vara en viktig del i arbetet. Arbetet innebär nära kontakt och samarbete med kollegor inom elevhälsan, med alla pedagoger i skolan samt med skolledning. Du har stort ansvar och frihet att lägga upp ditt arbete vilket kräver att du har god struktur och lätt för att skapa goda relationer och att samarbeta med andra.
Din profil
Erfarenhet från låg- och/eller mellanstadiet i arbete som specialpedagog krävs. Du ska ha en specialpedagogutbildning och om du även är speciallärare är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet och kompetens inom språkstörning samt flerspråkighet och att arbeta språkutvecklande. Du ska inte vara främmande för att handleda och stötta pedagoger i sina uppdrag. Arbeta självständigt men hela tiden i samspel med EHT och pedagogerna på skolan. Ditt ledarskap ska bygga på tillit och det är viktigt att du är strukturerad och kan kommunicera tydligt i tal och skrift.
Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.