OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skolfam är en del av Resursteamen barn och ungdom, en stadsövergripande jour- och
familjehemsverksamhet inom Socialtjänstavdelningen i Stockholms stad.
Skolfam består av fem psykologer, fem specialpedagoger, en biträdande enhetschef och en metodutvecklare. Verksamheten ingår även i ett regionalt nätverk och nationellt samarbete med andra Skolfamkommuner med syfte att lokalt och nationellt skapa bättre förutsättningar för de familjehemsplacerade barnens skolgång. Skolfams arbete följs också av ett forskarteam nationellt. Läs gärna mer på skolfam.se. Skolfam –Skolsatsning inom familjehemsvård är en forskningsbaserad, förebyggande arbetsmodell riktad till barn i familjehem. Syftet är att ge bättre förutsättningar för goda skolresultat. Målet är att förbättra familjehemsplacerade barns möjligheter till en positiv framtid genom att fokusera på den skyddande effekt som skolframgång ger.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en vikarierande specialpedagog till vårt kompetenta team!
Som specialpedagog i Skolfam arbetar du i ett team tillsammans med en legitimerad psykolog och ansvariga socialsekreterare från olika stadsdelsförvaltningar inom Stockholms stad. Teamet samarbetar med barnens grundskolor och familjehem. Varje team är kopplat till 22 barn. Arbetet innebär resor till barnens placeringskommuner och skolor i länet. Uppdraget är att tillsammans med barnet, familjehemsföräldrar och skolpersonal främja barnets utveckling och möjligheter att lyckas i skolan. Specialpedagog och psykolog i teamet gör inledningsvis en kartläggning över barnens pedagogiska kunskaper, begåvningsresurser och psykiska hälsa genom tester och klassrumsobservationer. Teamets sammanvägda bedömning används sedan som underlag för att hitta barnets styrkor och eventuella behov av stöd. Utvecklingen följs kontinuerligt upp i samarbete med skolor, familjehem och barn. De pedagogiska och psykologiska testerna upprepas med barnen efter två år och jämförs med de ursprungliga testerna. Uppföljningen fortgår därefter. En viktig del i arbetet innebär att kunna bidra med adekvat kunskap och idéer om metoder som gagnar det enskilda barnets utveckling i skolarbetet. Vi utgår från ett inkluderande arbetssätt. Arbetet innebär många resor till barnens placeringskommuner och skolor inom Stockholms stad och län. Du ingår i en engagerad arbetsgrupp och som stöd har du extern handledning med din grupp, mycket stor möjlighet till kompetensutveckling och återkommande uppföljningar med närmaste chef.
Kvalifikationer
Du har specialpedagogutbildning med lärarbehörighet.
Du har kunskap och erfarenhet av läs- skriv- och matematiktester samt om läs- och skrivinlärning samt matematikdidaktik. Ditt förhållningssätt präglas av att du söker styrkor och resurser hos barnet. Erfarenhet och kunskap om konsultation är meriterande. Vi lägger stor vikt vid följande kompetenser: Du har mycket god samarbetsförmåga och ser fördelarna med det kunskaps- och erfarenhetsutbyte som teamarbetet medför. Du har också god förmåga att arbeta självständigt, planera, organisera och prioritera på ett effektivt sätt. Du har förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt, anpassat efter olika miljöer och mottagare. Du ser arbetets långsiktiga betydelse och konsekvenser. Du är nyfiken och intresserad av att hålla dig uppdaterad inom relevanta forsknings- och utvecklingsområden.
Övrigt
Vi sitter i ljusa och fräscha lokaler på medborgarplatsen i Stockholm.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.