OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
I Göteborgs skärgård ligger skolorna Asperöskolan, Brännöskolan, Donsöskolan och Styrsöskolan i natursköna omgivningar med närheten till skog och hav. Med båten från Saltholmen tar det bara 20 min att komma ut till den härliga skärgårdsmiljön!
Rektor för skolområdet i Södra Skärgården är Victoria Leffler som beskriver hur det är att arbeta i skolorna i skärgården så här:
"Mitt mål är alla elever ska kunna utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Goda relationer och höga förväntningar gör skillnad. Jag tycker om att tänka nytt, att problematisera, att inte fastna i hur det alltid har varit. Det är spännande att vrida och vända på olika lösningar och utmana för att nå längre"
Arbetsgrupperna på skolorna består av medarbetare från elevhälsans alla professioner: psykolog, kurator, skolsköterska, skolläkare och specialpedagog. Uppdraget är att främja och stödja elevers lärande, hälsa och utveckling i samverkan med vårdnadshavare och personal. Vi söker ytterligare en specialpedagog till vårt team med huvuduppdrag på Donsöskolan. Skolan har ca 175 elever i årskurs F-6.
I skolområdet pågår ett utvecklingsarbete för att förtydliga elevhälsans processer och rutiner. Stort fokus är att utveckla hur vi arbetar tillsammans med pedagogerna för ett mer elevhälsofrämjande arbete.
Specialpedagogen och elevhälsan har en stor betydelse för skolutvecklingen. Det är rektors ansvar att leda och styra elevhälsans arbete, där du tillsammans med de övriga professionerna i elevhälsan stödjer rektor och biträdande rektor i arbetet med att varje elev ska nå uppsatta mål.
I ditt uppdrag arbetar du på organisations-, grupp- och individnivå med kartläggning, handledning och observation av enskilda elever och grupper. Du är drivande i skolområdets förebyggande arbete för att undanröja hinder i olika lärmiljöer samt att utreda och utveckla stödinsatser och anpassningar för våra elever i behov av särskilt stöd.
Vidare ingår du i ett professionsnätverk för utbildningsområdets övriga specialpedagoger med regelbundna möten för kvalitetsutveckling och stöd i arbetet, som leds avövergripande specialpedagoger.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lärarlegitimation och har genomgått eller har påbörjat specialpedagogprogrammet.
För att lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och kan prioritera ditt arbete utifrån aktuell situation. Förutom att du är trygg i din yrkesroll tycker du om att arbeta med människor. Du har förmåga att bygga förtroendefulla relationer med elever, vårdnadshavare och andra du möter i din yrkesroll. Du har en öppen och positiv attityd då du har elevens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du är bra på att utvärdera och leda förändringsarbete. Du har erfarenhet av att göra kartläggningar av elevers kunskaper och kan göra goda pedagogiska bedömningar i syfte att skapa en god lärmiljö som stödjer alla elevers utveckling mot utbildningens mål. Du identifierar möjligheter och reducerar hinder i skolans lärmiljö, men också hinder på organisations-, grupp- och individnivå. Att arbeta med frågor om inkludering och värdegrund är en naturlig del i ditt arbete.
Varmt välkommen med din ansökan!
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.