OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Som specialpedagog hos oss på Tavestaskolan kommer du att ingå i vårt elevhälsoteam som består av skolledning, kurator, skolpsykolog, skolsköterska, två specialpedagoger och en speciallärare.
Du strävar att hela tiden utifrån ditt uppdrag verka både främjande och förebyggande i din kontakt med både elever och pedagoger. Du kommer att handleda och stötta lärarna i deras pedagogiska arbete och även praktiskt stötta våra elever i sitt lärande.
Du kommer att vara en viktig del av lärarnas dagliga arbete. Du kommer att handleda dem i sina undervisningsstrategier, skapande av en god lärmiljö samt hur vi så långt som möjligt kan differentiera vår undervisning så att eleven kan utvecklas i ett sammanhang.
Du kommer att vara behjälplig i dokumenteringen av elevernas pedagogiska kartläggning samt utformandet av anpassat stöd och åtgärdsprogram. Du kommer även att tillsammans med skolledningen vara en del av det övergripande ansvaret att det systematiska arbetet gällande processerna och rutiner kring vårt elevhälsoarbete fungerar, följs och utvecklas.
Vem är du?
- Vi söker dig som är legitimerad speciallärare/specialpedagog
- Du är väl förtrogen med LGR11 och har god förmåga att uttrycka dig professionellt i tal och skrift.
- Du är professionell i din yrkesroll, tar ansvar, är engagerad, motiverad och bidrar i arbetet med ständiga förbättringar. Du har god samarbetsförmåga, har lätt för att skapa goda relationer och samverka med elever, vårdnadshavare, lärare, skolans elevhälsoteam samt skolledning.
- Att utifrån ett salutogent perspektiv vågar utmana och inspirera lärare i deras profession som pedagogiska ledare
- Har ett tydlig och tryggt ledarskap.
Krav:
- Examen med lärarlegitimation från lärarhögskolan som specialpedagog eller speciallärare.
- Du är en mycket god organisatör, har struktur och ordning samtidigt som du har förmågan att vara mycket flexibel och beredd på snabba vändningar i det dagliga arbetet.
- Du måste brinna för att arbeta med barn, ha fingertoppskänsla och vara en mycket god kommunikatör. Du har erfarenhet av att arbeta med barn och deras vårdnadshavare.
- Du är insatt i skolans styrdokument och väl förtrogen i utformandet av pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram.
Inget krav men en klar fördel är om du har erfarenhet av att handleda pedagoger i deras arbete med elever som har språkstörning, språkliga svårigheter eller en försenad språkutveckling.
Vi erbjuder dig
Hos oss kommer du att vara en av ca 50 medarbetare. Vi erbjuder ett omtänksamt kollegium där vi arbetar med att utveckla det kollegiala lärandet. Vi arbetar också för att skolan ska präglas av en feedback-kultur där det är naturligt att medarbetare stärker varandra i vardagen.
- Kollegor med lärarlegitimation.
- Kompetenta, lösningsfokuserade kollegor som ställer upp för varandra
-Kollegialt lärande på skolan
- Moderniserad och trevlig arbetsmiljö men även lärmiljö
- Stödjande och verksamhetsnära ledning
- Friskvårdsbidrag på 3000 kr per år
- Pedagogisk lunch till ett subventionerat pris
-Kommungemesnamma nätverksträffar inom ditt ämne
-Bra förmånder via förmånsportalen
-En skola med VI-känsla
I Södertälje kommun har vi ett väl utbyggt och strukturerat kompetensutvecklingsprogram för medarbetare inom skola och förskola. På kommunnivå och här på Tavestaskolan arbetar vi systematiskt för ökad kvalité i undervisningen med goda skolresultat, en trevlig och trivsam arbetsmiljö, goda förutsättningar för våra medarbetare att utföra sitt uppdrag.
Välkommen till oss!
Tavestaskolan är en F–5-skola med drygt 400 elever och tillhörande fritidshem, samt fritidsklubb. På skolan arbetar ca 50 medarbetare med professioner som bland annat klasslärare, flerlärare, musiklärare, vaktmästare, kurator och skolledningsteam. Tillsammans gör vi Tavestaskolan till den trygga verksamheten med fokus på fysiskt, social och pedagogisk lärmiljö.
Skolan har ett väl fungerande EHT-arbete med fokus på elevens styrkor där eleven utifrån ett främjande och förebyggande arbetssätt stärks i sitt lärande. Utifrån elevhälsoperspektivet och skolans systematiska arbete är dokumentation av elevers anpassningar, kartläggningar inte minst en viktig del i vårt dagliga arbete men framförallt för eleven som får vara delaktig i sin utveckling.
Skolans trygga och kreativa lärmiljö ger eleverna rätt förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Ett lärande som kommer att ligga som grund för elevernas fortsatta utveckling och framtid. Undervisningen är byggd på skolans årskursmål, terminsplaneringar, pedagogiska planeringar med syfte att skapa en röd tråd från förskoleklass till årkurs fem.
Våra förväntningar på elevernas progression i sitt lärande genomsyrar vårt arbete. En förutsättning för att lyckas är ett gott samarbete mellan skola, elev och vårdnadshavare.
Vi ser till elevens hela skoldag där vår fritidsverksamhet är för många elever en naturlig del. Fritidshemmet erbjuder en verksamhet som är spännande, intresseväckande och utmanande. Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid.
Tavestaskolans mål är att bidra till alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära, det är något vi gör tillsammans genom samarbete, tillit och gemenskap.
Välkommen till oss på Tavestaskolan!
.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.