OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Nyköping tror vi på utbildning som ger både goda resultat och stärker de värden som skapar ett hållbart samhälle. Vi ser förskolan, skolan och våra arenor för kultur och bildning som några av de viktigaste platserna för att skapa förutsättningar för demokrati och möten utifrån allas olikheter. Division Barn Utbildning Kultur ansvarar för 36 förskolor, två förskolebussar, 16 grundskolor inklusive särskola, Nyköpings gymnasium, samt Campus Nyköping.
Vår F-6 organisation består av 14 grundskolor och en grundsärskola uppdelade i 9 olika rektorsområden. I varje rektorsområde finns en rektor, flera biträdande rektorer och ett elevhälsoteam där olika professioner ingår. Med skolor på landsbygd och i tätort arbetar vi med att öka likvärdigheten och integrationen på och mellan skolorna samt stärka kvaliteten i den kommunala grundskolan. Det handlar om att ge alla elever - oavsett skola - samma möjligheter till utbildning och utveckling.
Område F innefattar Bryngelstorpskolan med ca 330 elever och Sjösa skola med ca 100 elever , område C är Rosenkulla skola med skolhusen Rosenkälla (åk 3-6) och Stenkulla (åk F-2) med totalt ca 300 elever.
Nu söker vi specialpedagoger till våra skolor, där möjlighet till samarbete mellan områdena finns.
Välkommen in med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu dig som vill vara med och göra skillnad för eleverna i deras livslånga lärande. Vi arbetar utifrån skolans läroplan och använder digitala verktyg i arbetet med pedagogisk dokumentation. Vår verksamhet genomsyras av ett positivt synsätt och vi har en stark tilltro till elevens kompetenser barn gör rätt om de kan!
Som pedagog hos oss ansvarar du för att ge varje elev i verksamheten bästa möjliga förutsättningar i sin utveckling och sitt lärande. Att ta vara på varje elevs förutsättningar och förmågor är en framgångsfaktor för att lyckas i uppdraget.
I verksamheten förväntas du leda och driva de förebyggande, främjande och åtgärdande elevhälsofrågorna med fokus på att öka möjligheter för elever att utvecklas, i samverkan med övriga professioner inom elevhälsoteamet, pedagoger, vårdnadshavare och elever. Som specialpedagog kommer du kunna påverka och utveckla elevhälsoarbetet inom skolan med stöd av ett kompetent team och med stort stöd av skolledningen. Aktuell forskning och beprövad erfarenhet ska ligga till grund för insatserna.
Du förväntas arbeta med fokus på inkludering genom att handleda, vägleda och stödja teamen i deras inkluderande uppdrag, både på grupp- och individnivå. Ett av elevhälsans arbetsverktyg är regelbundna möten enligt EHM-modellen, där elevhälsan och teamen arbetar i ett interprofessionellt lärande som genererar ökad förståelse för och utveckling av verksamheten.
KVALIFIKATIONER
Du är erfaren, utbildad och legitimerad lärare med påbyggnad som specialpedagog. Du har kunskap om och erfarenhet av undervisning, handledning, utbildning av kollegor, olika funktionsvariationer samt differentiering. Kunskap och erfarenhet av svenska som andraspråk är meriterande samt erfarenhet från arbete i en mångkulturell miljö där du ser styrkan i det mångkulturella. Erfarenhet av ledande befattningar som exempelvis arbetslagsledare är meriterande då arbetet innebär mycket kontakt med lärarkollegor där dina synpunkter på undervisningens flexibilitet och extra anpassningar är viktiga att de tas emot på ett sätt som skapar en skola för alla elever.
Du är flexibel och har lätt för att skapa goda relationer och samverka med elever, vårdnadshavare, arbetsteam, skolans elevhälsoteam samt skolledningen. I ditt pedagogiska ledarskap är du en tydlig ledare och du har förmågan att skapa en god arbetsmiljö som präglas av ansvar, närhet och autenticitet. Du är väl förtrogen med att jobba i digitala miljöer. Du har god förmåga för analys och reflektion och utvecklar ständigt din yrkesroll och skolans arbete. Du kommer med förslag på förbättringsområden och tar också själv ansvar för att genomföra lösningar. Du ser dig själv som en självklar del för att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande och har förmågan att se andras styrkor, kompetenser och förmågor. Du kan sprida din kunskap så den hamnar nära eleverna utan att det nödvändigtvis är du som genomför insatserna. Du arbetar för en hållbar organisation där du sprider ansvar, kunskap och stöttar i pedagogernas elevnära arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som tydlig, prestigelös och professionell.
Från och med 1 december 2013 gäller legitimationskrav vid tillsvidareanställning. Bifoga din legitimation i din ansökan.
Erfarenhet krävs.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande
kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.
Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en
spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg -
Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver,
både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.
Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med
många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda
människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.
• När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringsystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker. Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-693 693.
• Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
• Inom vår verksamhet gäller lagen om registerkontroll (SF 2000:873). Ytterligare information ges i samband med eventuellt anställningserbjudande.
• Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal.