OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekerö kommun är en ekokommun som ligger i östra Mälaren, alldeles vid gränsen till Stockholm. Här bor cirka 24 500 personer; många av dem är unga. Här finns rika möjligheter för den som är intresserad av friluftsliv och kultur. Två av Sveriges 14 världsarv finns i Ekerö kommun. Det är Birka-Hovgården samt Drottningsholmsområdet. Det är ingen tillfällighet att Ekerö kommun också kallas för Kulturens övärld, vilket är vårt registrerade varumärke. Den offentliga organisationen Ekerö kommun ansvarar främst för verksamheten inom förskolan och skolan, omsorgen om äldre och handikappade, olika myndighetsuppgifter t.ex. inom bygg- respektive miljö- och hälsoskyddsområdet samt har en aktiv roll inom kulturen. Med kulturens hjälp vill vi bygga broar mellan människor och forma ett bra samhälle för alla. NÄRLUNDA FÖRSKOLEKLASS, SKOLA & FRITIDS har 260 barn i år F-5 och ligger i ett naturskönt område i Ekerö tätort. Tillsammans med Tappströmsskolan som har skolår 6-9, bildar vi F-9 skolan i enlighet med Lpo 94. Vårt kännetecken är ÄPPLET - symbolen för kunskap, kultur och hälsa. Vårt valspråk är alla "Alla våra barn är våra gemensamma barn". Vi får goda vitsord i kundundersökningar och våra barn klarar sig bra i diagnoser och ämnesprov, och i arbetsmiljöenkäter syns det, att personalen trivs tillsammans. Vi arbetar med olika metoder för att förebygga mobbning, och om det händer finns ett välfungerande mobbningsteam, som agerar snabbt. Basen i vår skola är åldershomogena grupper, men vid temaarbeten, friluftsdagar och i våra traditioner möts olika åldersgrupper och ofta är hela skolan tillsammans. Barnen äter skollunch och mellanmål i matsalen. Vi får vällagad skolmat och dagligen fräscha grönsaker. Vi sjunger och framträder mycket och gärna för varandra - sångglädjen är viktig! ARBETSUPPGIFTER Närlunda skola & fritids söker en specialpedagog/speciallärare eller en lärare med specialpedagogisk erfarenhet till en särskild undervisningsgrupp i Fsk-år 2 för elever med primärt tal- och/eller språkstörning. Samtliga elever är inskrivna i ordinarie klass till vilken de även har som mål att inkluderas. I denna grupp arbetar även en specialpedagog och en barnskötare. I arbetet ingår att planera och genomföra undervisningen för barn i år 1-2, ha regelbundna föräldrasamtal samt skriva åtgärdsprogram. Eftersom barnen har heldagsomsorg ingår viss tjänstgöring på fritids. Vikariatet gäller i första hand vårterminen med eventuell möjlighet till förlängning. KVALIFIKATIONER Du är utbildad lärare för de tidiga skolåren med god kompetens i läsinlärning och det är önskvärt att du har en specialpedagogutbildning. Du ska ha erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd, framförallt barn med språkförsening. Vi vill även att du har kunskaper om barn med koncentrationssvårigheter och beteendestörningar. Som person har du ett inkluderande förhållningssätt, positiv människosyn, nära till skratt samt lösningsfokuserat tänkande. Som lärare i denna grupp är det viktigt att du är flexibel och kan samarbeta med andra lärare i skolan.