OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekerö kommun är en ekokommun som ligger i östra Mälaren, alldeles vid gränsen till Stockholm. Här bor cirka 24 500 personer; många av dem är unga. Här finns rika möjligheter för den som är intresserad av friluftsliv och kultur. Två av Sveriges 14 världsarv finns i Ekerö kommun. Det är Birka-Hovgården samt Drottningsholmsområdet. Det är ingen tillfällighet att Ekerö kommun också kallas för Kulturens övärld, vilket är vårt registrerade varumärke. Den offentliga organisationen Ekerö kommun ansvarar främst för verksamheten inom förskolan och skolan, omsorgen om äldre och handikappade, olika myndighetsuppgifter t.ex. inom bygg- respektive miljö- och hälsoskyddsområdet samt har en aktiv roll inom kulturen. Med kulturens hjälp vill vi bygga broar mellan människor och forma ett bra samhälle för alla. NÄRLUNDA FÖRSKOLEKLASS, SKOLA & FRITIDS har 260 barn i år F-5 och ligger i ett naturskönt område i Ekerö tätort. Tillsammans med Tappströmsskolan som har skolår 6-9, bildar vi F-9 skolan i enlighet med Lpo 94. Vårt kännetecken är ÄPPLET - symbolen för kunskap, kultur och hälsa. Vårt valspråk är alla "Alla våra barn är våra gemensamma barn". Vi får goda vitsord i kundundersökningar och våra barn klarar sig bra i diagnoser och ämnesprov, och i arbetsmiljöenkäter syns det, att personalen trivs tillsammans. Vi arbetar med olika metoder för att förebygga mobbning, och om det händer finns ett välfungerande mobbningsteam, som agerar snabbt. Basen i vår skola är åldershomogena grupper, men vid temaarbeten, friluftsdagar och i våra traditioner möts olika åldersgrupper och ofta är hela skolan tillsammans. Barnen äter skollunch och mellanmål i matsalen. Vi får vällagad skolmat och dagligen fräscha grönsaker. Vi sjunger och framträder mycket och gärna för varandra - sångglädjen är viktig! ARBETSUPPGIFTER Närlunda skola & fritids söker en specialpedagog/speciallärare. I arbetet ingår att planera och genomföra specialundervisningen för barn i år 1-5, att delta i föräldrasamtal samt tillsammans med klasslärare skriva åtgärdsprogram. Du ingår i skolans elevvårdsteam med ett övergripande ansvar för barn i behov av särskilt stöd. KVALIFIKATIONER Du är utbildad speciallärare/specialpedagog för de tidiga skolåren med god kompetens i läsinlärning. Du ska ha erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd. Vi vill även att du har kunskaper om barn med inlärnings- och/eller koncentrationssvårigheter och beteendestörningar. Som person har du ett inkluderande förhållningssätt, positiv människosyn, nära till skratt samt lösningsfokuserat tänkande. Som speciallärare är det viktigt att du är flexibel och kan samarbeta med andra lärare i skolan.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel