OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Sturebyskolan är en åk F-9 skola, belägen i Enskede, södra Stockholm.
Skolan har ca 1200 elever och ca 180 anställd personal. Skolans arbete präglas av höga ambitioner, arbetsglädje, höga resultat och ett långt drivet kvalitetsarbete. Elevhälsan på skolan består av sju specialpedagoger/speciallärare, två kuratorer, två skolsköterskor, en studie- och yrkesvägledare och skolledning.
Skolan har en tradition av ett nära samarbete med högskola och universitet och har under årens lopp samarbetat med både Stockholms universitet och Uppsala universitet i olika skolutvecklingsprojekt. Skolan utgör också en av de största vfu-skolorna inom Stockholms stad och vi har ett väl utvecklat samarbete med Stockholms universitet. För våra professionella lärare är det en självklarhet att utgå från forskning och beprövad erfarenhet i sitt vardagliga arbete. För oss är det viktigt med en arbetsplats som genomsyras av ett professionellt arbetssätt och präglas av glädje och engagemang för varandra och våra elever. Sturebyskolan är en attraktiv skola som är känd för sin höga trivsel bland elever och medarbetare.
Arbetsbeskrivning
Som specialpedagog hos oss samverkar du nära dina kollegor i elevhälsan. Varannan vecka följer elevhälsan upp elevärenden enligt en tydlig plan, med en tydlig rollfördelning. Elevhälsan på hela skolan (F-9) deltar i år i Specialpedagogiska skolmyndighetens kurs "Att höja skolans elevhälsokompetens" vilket hjälper oss att fortsätta utvecklas i vårt arbete, framför allt med fokus på det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet. Om du blir en del av vårt team har du nu stor möjlighet att tillsammans med oss sätta grunderna för skolans fortsatta elevhälsoarbete!
Som specialpedagog/speciallärare hos oss arbetar du i åk 7-9 tillsammans med ytterligare en specialpedagog/speciallärare, där ni tillsammans har ansvar för högstadiets specialpedagogiska insatser. Insatserna är t.ex. speciallärarstöd för elever med särskilda behov, handledning av pedagoger och resurser, samt intensivträning med enskilda elever och elever i mindre grupp. Du ansvarar tillsammans med din kollega för pedagogiska utredningar, utredningar för särskilt stöd och arbetet med åtgärdsprogram. Du utgör en självklar del i arbetet med övergångar mellan stadier och har möjlighet att samverka med dina kollegor på låg och mellanstadiet.
Du har en god dialog och ett nära samarbete med elever och vårdnadshavare bl.a. i form av elevhälsomöten och vanliga övergripande specialpedagogiska uppgifter på skolan.
Skolan har en särskild undervisningsgrupp vars arbete och elever vi är väldigt stolta över! Här arbetar tre av högstadiets karriärlärare och en av våra förstelärare driver den pedagogiska utvecklingen i gruppen. Du ingår även i detta team. Du är ett bollplank och specialpedagogiskt stöd för gruppens mentor och lärare.
Du är självständig i ditt arbete och har ett eget driv. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument och Skolverkets allmänna råd inom ditt område.
Du är tydlig, lyhörd och har ett stort engagemang för elever och lärare. Du lever och verkar i enlighet med skolans värdegrund. Du har ett brinnande intresse för att stötta eleverna i arbetet med att nå målen. För oss är det viktigt att du vill jobba nära både lärare, elevhälsa, elever och skolledning. Vi tror att vi tillsammans som team kan stötta eleverna på bästa sätt att nå målen i skolan och ge dem möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kvalifikationer
Vi söker dig med erfarenhet av arbetet som specialpedagog/speciallärare. Det är meriterande om du har erfarenhet av elevhälsans arbete inom grundskolan, gärna högstadiet. Du har en lärarexamen och har hunnit arbeta som lärare minst några år innan du tog din specialpedagogiska examen.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.