OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Barnarpsskolan
Vill du vara med i vårt SPSM-projekt att vidareutveckla språklig medvetenhet på Barnarpsskolan? Då är detta är något för dig.
Ditt nya jobb
Som ansvarig för vårt projekt Språkutvecklande arbetssätt har du en heltidstjänst där du rör dig inom alla våra verksamheter och årskurser. Du arbetar nära specialpedagogen som är den som leder projektet.
Ditt främsta uppdrag är att implementera strategier på både organisations- och gruppnivå samt att se utvecklingsmöjligheter och styrkor hos våra pedagoger i mötet med eleverna. Du kommer att verka i varje årskurs under en bestämd period och arbeta tätt tillsammans med arbetslaget. Du hjälper arbetslaget med att kartlägga behov, analysera, ta fram strategier samt agera bollplank och vara handledare genom processen. Du kommer att arbeta intensivt och konkret genom att möta pedagoger vars elever på olika sätt har språkliga svårigheter. Tillsammans med specialpedagogen görs uppföljningar med arbetslagen under hela året för att följa processerna. Tjänsten innebär även nära samarbete med förstelärare och elevhälsoteamet. Detta är en övergripande tjänst där du står för det specifika genomförandet.
Ditt uppdrag är också att tillsammans med specialpedagogen dokumentera projektet som ska generera i en rapport till SPSM.
Visst låter det som lockande förutsättningar för Sveriges viktigaste jobb?
Välkommen till oss på Barnarpskolan!
Barnarpsskolan är en trygg och gemytlig F-6 skola med ca 400 elever. Barnarp är ett expansivt samhälle där nya områden bebyggs, det växer och därmed även elevunderlaget vilket vi är glada för. Vår personalstyrka på ca 55 engagerade pedagoger värnar om och sprider hjärtlig och välkomnande atmosfär! På Barnarpsskolan finns tillgång till en stark elevhälsa med samtliga professioner, tre förstelärare i svenska och matematik, fokus på värdegrund utifrån elevens pedagogiska, psykosociala och fysiska förutsättningar och levnadsvillkor samt hög behörighet bland lärarna. Skolan har en god kompetens kring tillgänglighet och likvärdighet där exempelvis startblock och brain breaks är en del av generella stödstrukturer som vi arbetar med.
Vi har en fullstor idrottshall, en fantastisk skolskog och närliggande natur som används under hela vår samlade skoldag. Skolan har en pågående rörelsesatsning där alla elever möts en gång i månaden på skolgården för gemensam aktivitet.
Här kan du få en inblick i vår verksamhet! (https://jonkoping.se/barnutbildning/grundskola/grundskolorao/barnarpsskolan.4.74fef9ab15548f0b8001686.html)
Din kompetens
Vi söker dig som har mångårig dokumenterad erfarenhet av att driva utvecklingsarbete i skolan. Vi ser exempelvis att du har tidigare erfarenhet av,
• Arbete som specialpedagog eller speciallärare. Arbete inom barnhabiliteringen
• Lärare med lång och god erfarenhet av språkutvecklande arbete tex SVA, SFI.
• Har du en specialisering inom språk och kommunikation, inom språkliga svårigheter eller har du tidigare erfarenhet av att arbeta med språksvaga elever är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi ser det som en förutsättning för tjänsten att du har lätt för att samarbeta i arbetslag där olika yrkeskompetenser ingår men att det även är självklart för dig att arbeta självständigt. Uppdragets utformande kräver också att du har en god analytisk förmåga där du använder en fingertoppskänsla i sociala relationer samtidigt som du besitter ett mod att våga uttrycka det som är känsligt. Tillsammans med dina övriga kollegor arbetar du som en engagerad ledare och bemöter varje individ utifrån dennes behov och ser möjligheter före svårigheter
Svenska språket är centralt i projektet, därför krävs att du har en mycket god förmåga att formulera dig på svenska i såväl tal som i skrift.
Bra att veta
Projektet innebär är ett samarbete mellan Barnarpsskolan och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM där syftet är att sprida kunskapen om och ge förutsättningar för en tillgänglig lärmiljö som generar ökad måluppfyllelse för språksvaga elever. Projektet genomförs under ett helt år där vi kommit halvvägs in i projektet med chans till en eventuell förlängning. Arbetet ska vara riktat mot klassrumsnära insatser för att utarbeta konkreta råd, arbetssätt och kunskap kring lärsituationer och generera i en slutrapport. Efter avslutat projekt kan vi bli en del av att SPSM förmedlar dessa kunskaper genom föreläsningar eller artiklar på nationell nivå
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Tänk på att skollagen kräver att samtliga medarbetare visar upp ett utdrag ur belastningsregistret och att handläggningstiden för detta dokument kan vara lång. Länk till beställning av utdrag ur belastningsregister (https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/)
Vill du veta mer?
Rektor Marie Jildestedt, 036-103908, marie.jildestedt@jonkoping.se (eva.engstrom@jonkoping.se)
Bitr rektor Christian Syversen, 036-103911, christian.syversen@jonkoping.se (christian.syversen@jonkoping.se)
Specialpedagog Lina Lokko, 036-103917, lina.lokko@jonkoping.se
Lärarförbundet Therése Bäck, therese.back1@jonkoping.se (therese.back@jonkoping.se)
Välkommen att söka tjänsten -tillsammans skapar vi lärglädje!
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.