OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad.
Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola, gymnasiesärskola, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.
I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser.
Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.
ARBETSUPPGIFTER
På Angeredsgymnasiet är vi övertygade om att elever som trivs och känner arbetsglädje också lyckas bättre med studierna. Därför är glädje och lust lika självklara inslag som kunskap och utveckling på vår skola. Här finns både högskoleförberedande gymnasieprogram, yrkesprogram och introduktionsprogram. Därtill har vi en hängiven lärarkår, ett gediget utvecklingsarbete och ett mycket gott samarbete med arbetsmarknaden genom vårt projekt Angeredsutmaningen. På skolan finns också Riksgymnasiet för elever med rörelsehinder som är en av totalt fyra skolor i Sverige.
Vi arbetar hela tiden med att utveckla den pedagogiska verksamheten för att nå en ökad måluppfyllelse för våra elever. Som specialpedagog/speciallärare på Angeredsgymnasiet har du en central roll i detta utvecklingsarbete tillsammans med rektor, andra professioner i elevhälsoteamet och ämneslärare. Som specialpedagog/speciallärare tillhör du också skolans centrala elevhälsa som verkar skolövergripande och bidrar till det hälsofrämjande och förebyggande förhållningssätt som vi vill ska genomsyra vårt arbete.
I ditt uppdrag identifierar, initierar och leder du pedagogisk utveckling och det kollegiala lärandet genom att skapa delaktighet och engagemang i pedagogiska frågor. Du arbetar med didaktiska frågor och metodutvecklingsarbete tillsammans med lärare.
Du agerar kvalificerad samtalspartner till lärare, elever och vårdnadshavare. Utifrån din kompetens och ditt förhållningssätt är du en viktig aktör i kartläggningsarbete, samt utvecklingen av tillgängliga lärmiljöer, genom ledning och stimulans, stöd och anpassningar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad specialpedagog/speciallärare. Behörighet i matematik är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av gymnasieskolans IM-program eller har arbetat kring elever som haft utmaningar att nå gymnasiebehörighet under grundskolans senare år.
Du har förmågan att entusiasmera, motivera och sprida positiv energi i ditt arbete liksom att se till lösningar framför problem. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och social kompetens. Som person är du driven, målmedveten och flexibel.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att bedriva utvecklingsarbete. I ditt arbete växlar du mellan samarbete och självständighet. Du besitter förmåga att hantera, planera och utveckla både nulägessituationer och långsiktiga processer. Du är van vid att använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel och administrativt stöd
.
Du värdesätter att arbeta i en mångkulturell miljö och är lyhörd för elevers olika behov. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.