OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Barnarpskolan
Vill du vara med i vårt projekt och vidareutveckla skolan?
Syftet med tjänsten som språkdidaktiker är att öka kunskapen om och öka möjligheterna till förbättrad måluppfyllelse för elever med språkstörning. Projektet ska genomföras under ett helt läsår och finansieras av statsbidrag. Utvecklingsprojektet ska vara riktat mot klassrumsnära insatser för att utveckla konkreta råd, arbetssätt och lärdomar om lärsituationen.
Välkommen till oss på Barnarpskolan!
Barnarpsskolan är en trygg och gemytlig skolenhet bara drygt tio minuters bilresa söder om Jönköping. Barnarp är ett förhållandevis långsmalt samhälle som till den större delen består av villabebyggelse. Det finns en busshållplats i direkt anslutning till Barnarpsskolan. Nya områden bebyggs, samhället växer och därmed även elevunderlaget. Vår personalstyrka på ca 65 engagerade personer värnar om och sprider hjärtlig och välkomnande atmosfär! På Barnarpsskolan finns tillgång till ett modernt mediatek, IT-pedagoger och under det kommande läsåret går vi in i kompetensutvecklingen IT för bättre lärande. Vårt elevhälsoteam är starkt och arbetar hela tiden för att förstärka och stödja undervisningen så optimalt som möjligt. Vi har en fullstor idrottshall men använder också vår skolskog och den närliggande naturen för att få kunskaper, men även för fritid och rekreation. Vi har en satsning på rörelse då alla elever möts en gång i månaden på skolgården i gemensam aktivitet. Inom Barnarps skolområde har vi självklart som gemensam målsättning att skapa de bästa förutsättningar för den individuella elevens lärande och vara en tillgänglig skola för alla. Alla klasser hos oss börjar skoldagarna med ett startblock och under skoldagen ska alla elever få minst en brain break.
Här kan du få en inblick i vår verksamhet! (https://jonkoping.se/barnutbildning/grundskola/grundskolorao/barnarpsskolan.4.74fef9ab15548f0b8001686.html)
Ditt nya jobb
Som språkdidaktiker har du en heltidstjänst där du rör dig inom alla våra verksamheter och inom alla årskurser. Du arbetar nära specialpedagogen som är den som leder projektet.
Du arbetar med att implementera strategier på både organisations- och gruppnivå, att se utvecklingsmöjligheter och lyfta styrkor. Du kommer att verka i varje elevgrupp under en bestämd period och samarbeta med arbetslaget. Du hjälper arbetslaget med att kartlägga behov inom varje elevgrupp och årkurs och analyserar sedan på gruppnivå. Du kommer att arbeta intensivt och konkret genom att möta elever som på olika sätt har språkliga svårigheter. Du stöttar kontinuerligt de olika arbetslagen F-6 under året genom att delta vid avstämningar, implementera och sätta upp konkreta mål. Projektet förväntas småningom analyseras på organisationsnivå och visa klara utvecklingsbehov/insatser.
Projektet, som finansieras av Specialpedagogiska Skolmyndigheten, pågår under hela läsåret 2020/2021. Tjänsten innebär även nära samarbete med förstelärare och elevhälsoteamet. Detta är en övergripande tjänst där du står för det specifika genomförandet.
Visst låter det som lockande förutsättningar för Sveriges viktigaste jobb?
Din kompetens
Vi söker dig som har mångårig erfarenhet av att arbeta i skolan och med elever i årskurserna F-6. Har du en specialisering inom språk och kommunikation, inom språkliga svårigheter eller har du tidigare erfarenhet av att arbeta med språksvaga elever är det meriterande. Vidare ser vi gärna att du har kunskaper om och erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd även inom andra områden. Du är väl förtrogen med läroplanen, LGR 11, och arbetar med självklarhet utifrån den som styrmedel som tjänsteman enligt de direktiv som styr kommunal skola. Du är trygg i din roll som lärare och de arbetsuppgifter som ingår i uppdraget. I tjänsten ingår ett delat ansvar för att skapa tillgänglig och likvärdig undervisning för alla våra elever.
Andra delar av uppdraget är dokumentation, uppföljningar, analysarbete m m. Vi ser det som en förutsättning för tjänsten att du har lätt för att samarbeta i arbetslag där olika yrkeskompetenser ingår men att det även är självklart för dig att arbeta självständigt. Uppdragets utformande kräver också att du har en god analytisk förmåga där du använder en fingertoppskänsla i sociala relationer samtidigt som du besitter ett mod att våga uttrycka det som är känsligt. Tillsammans med dina övriga kollegor arbetar du som en engagerad ledare och bemöter varje elev utifrån dennes behov och ser möjligheter före svårigheter.
Datorer och annan IT-utrustning känner du dig helt bekväm att arbeta med. I alla våra klassrum finns tillgång till interaktiv skärm såsom activeboard eller Clever touch. Som lärare använder du dig av Jönköpings kommuns lärplattform Vklass och det är även så du tar del av skolans interna kommunikation och dokument.
Du förväntas ha en god kunskap om det svenska språket samt en mycket god förmåga att formulera dig på svenska i såväl tal som i skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet utifrån elevgruppens behov och förutsättningar.
Bra att veta
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Tänk på att skollagen kräver att samtliga medarbetare visar upp ett utdrag ur belastningsregistret och att handläggningstiden för detta dokument kan vara lång. Länk till beställning av utdrag ur belastningsregister (https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/)
Vill du veta mer?
Rektor Eva Engström, 036-103908, eva.engstrom@jonkoping.se
Bitr rektor Christian Syversen, 036-103911, christian.syversen@jonkoping.se
Specialpedagog Lina Lokko, 036-103917
Lärarförbundet Therése Bäck, personalrum, 036-103907
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.