OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Granskningskansliet, Statsrådsberedningen
Är du en noggrann, erfaren språkvårdare med god förmåga att hantera arbete under tidspress? Vill du utveckla den språkliga kvaliteten i lagstiftningsarbetet tillsammans med kunniga kollegor? Vi erbjuder en spännande, ansvarsfylld anställning i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Granskningskansliet svarar för juridisk och språklig kvalitetskontroll av all lagstiftning som tas fram i Regeringskansliet. Kansliet svarar också för hanteringen av Svensk författningssamling, Regeringskansliets rättsdatabaser och för Regeringskansliets kontakter med Lagrådet.
Som språkexpert hos oss verkar du för ett vårdat, enkelt och begripligt språk i lagstiftningsprodukter. Du är kontaktperson för några departement och granskar förslag till lagrådsremisser, propositioner, kommittédirektiv och vissa andra texter i samråd med jurister på kansliet. I arbetet ingår också att ge råd i språkliga frågor och att genomföra kurser och utbildningsinsatser. Du medverkar även i vårt utvecklingsarbete av interna riktlinjer.
Granskningskansliet har drygt 20 medarbetare varav 5 är språkexperter.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är examinerad språkkonsult i svenska alternativt har en annan liknande akademisk examen. Du har flera års erfarenhet från liknande arbete. Har du erfarenhet från arbete med myndighetstexter i allmänhet och föreskrifter i synnerhet är det meriterande. Även studier i svenska på avancerad nivå är meriterande.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som språkexpert krävs mycket god kommunikativ förmåga, god samarbetsförmåga, gott omdöme och att du är lyhörd för verksamhetens behov. Du kan också arbeta självständigt och granska omfattande texter under tidspress med bibehållen noggrannhet. Då rådgivning och utbildning ingår i arbetsuppgifterna är det viktigt att du är pedagogisk.
Övrigt
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Du kommer att vara placerad centralt i Stockholm i Regeringskansliets lokaler och kommer efter överenskommelse ha möjlighet till distansarbete i viss utsträckning. Tillträde snarast.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Mikael Kullberg som är kanslichef, på 08-405 34 96. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Emelie Hasselblad på 08-405 16 16. Fackliga kontaktpersoner är Sofia Kamps för Saco, och Sofia Wretler Meurke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 september 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35