Sr Performance Manager

Sr Performance Manager

Arbetsbeskrivning

Bonnier News är Skandinaviens största aktör inom nyhetsmedia med varumärken som Bonnier News Local, Dagens Nyheter, Expressen Lifestyle, Dagens industri och Bonnier Business Media. Bonnier News Local är Sveriges ledande lokala mediekoncern och omfattar mer än 40 varumärken från Skåne i söder till Örnsköldsvik i norr och levererar lokala nyheter genom dagstidningar, nyhetssajter, appar och gratistidningar.

Senior Performance Manager

Som PM ansvarar du för en specifik grupp kunder, jobbar cross alla varumärken och produkter på BNS B2C. Varumärkena innefattar bland annat Expressen Lifestyle, Dagens Nyheter, Dagens industri och Bonnier News Local Syd samt Nord. Du tar ett stort ansvar kring den långsiktiga bearbetningen för flera av våra viktigaste kunder med fokus på att utveckla och växa vår affär inom respektive varumärke tillsammans med Client managers, specialister och kunder.

PM arbetar med hela produktportföljen vilket innebär att se möjligheter till effekt (performance) med hjälp av samtliga produkter inom Bonnier News. Du måste förstå utvecklingen av och förändringar på marknaden, och hur det påverkar oss. Detta ställer höga krav på din förmåga att jobba både taktiskt och strategiskt. Till din hjälp har du specialister inom analys, leverans, konvertering/performance, programmatisk försäljning, TV och Native- & Koncept.

I rollen har du ett nära samarbete med övriga strategiska funktioner inom Bonnier News Sales för att få ihop målsättningarna för helheten i annons/media affären. I övrigt handlar det om att driva och utveckla den digitala försäljningen och ständigt utveckla din kompetens. Implementera och bygga vidare på det gemensamma synsättet för den tydliga säljkulturen som inom Bonnier News Sales har utgångspunkt från våra värderingar: förändringsbenägna, positiva, modiga, resultatorienterade och snabba.

Ansvarsområden

Du kommer i huvudsak att leda kunderna inom effektbaserade kampanjuttag, men även samverka med och ibland leda människor och kompetenser inom BNS som i praktiken tillhör andra team och kunskapsområden. Det kommer att vara av ytterst vikt att involvera kompetenser/kunskap från andra delar i verksamheten och från olika varumärken för fortsatt framtida försäljning. 

Du har ansvar för några av våra viktigaste kunder som du kommer att arbeta både operativt och strategiskt med. Ditt ansvar är att arbeta strukturerat tillsammans med ditt team internt hos BNS, så att kunden och vi får ut det bästa av vårt samarbete för alla våra produktområden/varumärken.

Du har ett affärsmässigt ansvar för hur kunder och performanceintäkter skall hanteras för dina olika produkt- och varumärkesområden, vilket gör att din medieförståelse måste vara bred.

Ansvara för både print- och digitala performance-intäkter för dina kunder.

Ansvar för att utveckla och optimera vår kundaffär/kundrelation.

Förståelse för marknadskrafter– omvärldsanalys med komplexiteten för affärer inom respektive varumärke.

Skapa förutsättning för strategisk långsiktighet för försäljningen i arbetet med direktkund och mediebyråer.

Förståelse för kundresan och utveckla relationer hos kunden som utöver performance innefattar medieköp och distribution.

Bakgrund och kvalifikationer

Gedigen media erfarenhet, mediebyråkunskap.

Produktkunskap, det vill säga förstå och ha respekt/kunskap för utmaningarna inom respektive produkt och varumärke.

Vana att hantera komplexa strukturer.

Vana att arbete med komplexa strategier och affärer.

Förståelse för marknadskrafter– omvärldsanalys med komplexiteten för affärer för alla våra varumärken.

Vana att arbeta i team.

Dina kompetenser

Förstå dagens mediesverige: vad driver affärer? Kunden, tekniken, plattformar osv, (datadriven/segmentering för försäljning). SEO, SEA och Social.Erfarenhet och kunskap om olika attributionsmodeller och hur de påverkar affär och kundnöjdhet.Erfarenhet och kunskap av digital försäljning, såväl konceptuell som traditionell.Gedigen mediaerfarenhet.Van vid analysarbete (målgrupper, vad tillför respektive produkt/varumärke varandra) taktiskt och strategiskt arbete i en komplex organisation. Senior förhandlingsvana. Goda relationer till marknaden (kund & mediebyrå).Powerpoint och excelkunskap.Vana att arbeta i CRM system.

Önskvärda egenskaper

Förändringsbenägen*, kreativ och socialt utåtriktad.Analytisk, målmedveten och engagerad.Emotionellt stabil, modig* problemlösare.Vågar testa nya sätt för att på så sätt öka chansen att maximera bolagets intäkter.Mognad och förmåga att få med sig andra, en teamplayer.God samarbetsförmåga är en nyckelfaktor för framgångsrika affärer då det inom BNS pågår många projekt. Förståelse för den ökade komplexiteten i dagens affärer inom media. God numerisk och analytisk förmåga.Prestigelös, positiv* och affärsmannamässig.

Resultatinriktad*.

*Bonnier News Sales värdeord.



Ansökan


I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via work@talentpartner.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Talent & Partner AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast och rörlig lön
  • Publicerat: 18 juni 2022
  • Ansök senast: 2 juli 2022

Postadress

Birger Jarlsgatan 8, 5tr
STOCKHOLM, 11434

Liknande jobb


Vikarierande kommunikatör

17 september 2024

CHANNEL MARKETING LEAD

16 september 2024

16 september 2024

16 september 2024