Staben söker utredare till Digisam

Arbetsbeskrivning

Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 220 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.

Till Staben söker vi nu en utredare till Digisam. Stabens uppgift är att samordna och möjliggöra strategiska val. Staben är en avdelning och leds av stabschefen. Digisam är en enhet inom Staben. 

Digisam arbetar med digitalisering, digitalt bevarande och digitalt tillgängliggörande av kulturarvet. Sekretariatet startade sin verksamhet 2011 och är sedan 2017 permanent verksamhet vid Riksantikvarieämbetet då organisationstillhörigheten ändrades från Riksarkivet.

Digisams vision är att kulturarvet är digitaliserat, tillgängligt och användbart för alla. För att förverkliga det krävs att det finns en samordnad kostnadseffektiv infrastruktur som stödjer digitalisering, användning och bevarande med hög kvalitet. Hos oss får du vara med och bygga det nationella arbetet mot visionen. 

Arbetet med att utforma enheten Digisams framtida arbete pågår. Enheten kommer att fokusera på nationell storskalig digitalisering inom kulturarvsområdet och driva aktiviteter för att utveckla ledarskap kring digital transformation inom kulturarvsområdet. Verksamheten styrs av en styrgrupp som består av riksantikvarien, riksarkivarien, riksbibliotekarien samt representanter för de statliga museerna.

Dina arbetsuppgifter

Uppgiften är att som utredare vara drivande i arbetet med att åstadkomma storskalig digitalisering inom kulturarvsområdet i Sverige. I arbetet ingår såväl att genomföra och/eller beställa utredningar som att driva utvecklingsprocesser och projekt. Tjänsten ingår i ett team om fem personer. 

Placeringsort Stockholm.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten innebär resor nationellt och internationellt. Resor mellan Visby och Stockholm är vanliga.

Din kompetens

Relevant akademisk examen. Väl dokumenterad erfarenhet av informationsdigitalisering och där med följande verksamhetsutveckling. Erfarenhet av större digitaliseringsprojekt är önskvärd. Du ska ha erfarenhet av utredning och projektledning och kunskap om hur statliga myndigheter styrs.

Du ska ha förmåga att se helheter och ha överblick och du ser till att få saker gjorda i samarbete med andra. Du har god samarbetsförmåga och delar gärna löpande med dig av kunskaper och erfarenheter till dina kolleger, chefer och andra berörda. Omvärldsbevakning och kommunikation ses som ett naturligt sätt att bedriva verksamhet på. Du håller uppsatta tidsgränser.

Erfarenhet från kulturarvsområdet, särskilt museiområdet, är meriterande liksom kunskaper om samhällets digitalisering och informationsinfrastruktur. Erfarenhet av e-frågor generellt är också meriterande.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 23 april 2017. Märk din ansökan med refnr. 2.9.1-1528-2017.

Kontaktpersoner på detta företaget

Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksantikvarieämbetet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • .
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 3 april 2017

Besöksadress

Storgatan 41 11484 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 5405
STOCKHOLM, 11484

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023