OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Organisationen består av två divisioner, en för medborgarservice och en för myndighetsservice samt ledning- och stödverksamhet.
Under 2019 planerar Statens servicecenter att inrätta en ny ledningsstab. Ledningsstabens huvuduppdrag blir att stödja generaldirektören i den övergripande ledningen, styrningen och uppföljningen av myndigheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som chef för ledningsstaben rapporterar du till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp.
Ledningsstaben kommer att bestå av dig och någon ytterligare medarbetare. Staben kommer att ansvara för flera olika uppgifter, bl.a. strategisk analys och omvärldsbevakning, samordna kontakter med Regeringskansliet, förbereda ledningsgruppens och styrelsens möten, samordna arbete med intern styrning och kontroll, delta i verksamhetsplanering och budget, bistå i månads- och tertialuppföljning samt samordna frågor om myndighetens organisation och lokalisering.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant examen på universitets-/högskolenivå
• Minst fem års erfarenhet av nära arbete med Regeringskansliet alternativt tidigare arbete inom Regeringskansliet
• Goda kunskaper om verksamhetsplanering, ekonomistyrning, uppföljning och förändringsarbete inom statlig verksamhet
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Förmåga att kunna skapa goda samarbeten internt inom organisationen samt externt med andra såsom myndigheter, Regeringskansliet och andra aktörer
• God förmåga att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• God analytisk förmåga att identifiera relevanta problem och utforma lämpliga lösningar
• Förmåga att skapa engagemang och att leda mot gemensamma mål
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av verksamhets-/personalledning inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av strategiska kontakter med andra statliga myndigheter
• Erfarenhet av att arbeta nära en myndighetsledning
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är för närvarande placerad i Stockholm, Norrköping, Göteborg, Gävle, Östersund alternativt annan ort, efter överenskommelse.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personlig brev senast 25 augusti 2019. Intervjuerna kommer att genomföras i Stockholm.
Vi har fem likadana annonser ute för samma tjänst, dvs vi söker en stabschef till Stockholm, Norrköping, Göteborg, Gävle eller Östersund. Du behöver bara ansöka via en av annonserna.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.